Komunikacja w centrum i do centrum

Radny Andrzej Rataj wystosował interpelację w sprawie problemów komunikacyjnych na Starym Mieście w związku z inwestycją Projekt Centrum. Pyta o szacowany wpływ tych problemów na sytuację mieszkańców, właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców ze Starego Miasta oraz kiedy zostanie przywrócony pełny ruch tramwajowy i tranzyt na liniach przebiegających przez Stare Miasto.

Fot. Miasto Poznań - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Andrzej Rataj przypomina, że inwestycja Projekt Centrum to realizowane od 2017 roku w kolejnych etapach i zakresach wielkie, wieloletnie i rozległe przedsięwzięcie infrastrukturalne na Starym Mieście, obejmującego przebudowę i modernizację ulic, chodników, torowisk tramwajowych i zieleni miejskiej. W związku z tymi działaniami, mieszkańcy, właściciele nieruchomości i przedsiębiorcy ze Starego Miasta, a także osoby przybywające na Stare Miasto doświadczają ogromnych utrudnień komunikacyjnych, ponieważ znaczna część ulic pozostaje nieprzejezdna albo trudno przejezdna, zarówno dla ruchu szynowego, jak i dla kołowego.

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą na Starym Mieście odczuwają pogorszenie swojej sytuacji w większym zakresie, niż przedsiębiorcy z innych lokalizacji, również doświadczeni trudnym stanem gospodarki. Przedsiębiorcy ze Starego Miasta odczuwają znaczny spadek liczby klientów, którzy mają wielkie utrudnienia z dotarciem do wielu miejsc w centrum Poznania.

Andrzej Rataj zwraca uwagę, że dla poprawy sytuacji mieszkańców, właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców ze Starego Miasta konieczne jest przede wszystkim jak najszybsze przywrócenie ruchu tramwajowego, dzięki czemu możliwy będzie dojazd ze wszystkich części Poznania i tranzyt tramwajowy przez Stare Miasto.

W odpowiedzi Urząd Miasta podkreśla, że zakres prac na Starym Mieście wiąże się z niemożliwymi do uniknięcia utrudnieniami w przemieszczaniu się, które mają wpływ na mieszkańców oraz przedsiębiorców. Zarząd Transportu Miejskiego dokłada starań, by obsłużyć transportem miejskim maksymalnie duży obszar objęty remontami. W tym celu w ubiegłym roku uruchomiono linię tramwajową nr 98 na trasie od ronda Śródka do pl. Cyryla Ratajskiego z wykorzystaniem przejazdu torowego zlokalizowanego na pl. Wielkopolskim oraz zastosowano dwukierunkowy wahadłowy ruch tramwajów po torze północnym na ul. 23 Lutego. Wykorzystano także trójkąt torowy do zmiany kierunków tramwajów linii nr 9 i 13 dojeżdżających do Al. Marcinkowskiego. ZTM planuje uruchamiać kolejne fragmenty sieci tramwajowej dla pasażerów wraz z postępem prac.

Miasto współpracuje również z inwestorem zastępczym (PIM) oraz jednostkami odpowiedzialnymi za transport i komunikację publiczną w mieście (ZDM, ZTM oraz MPK), koordynując system czasowej organizacji ruchu i wprowadzając na bieżąco usprawnienia.

Uwagi oraz wnioski dotyczące trwających prac w związku z realizacją Projektu Centrum można zgłaszać bezpośrednio do punktu informacyjnego przy ul. Św. Marcin 57 (pon. w godz. 16-18, czw. w godz. 14-16). Mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą przedyskutować tam istotne dla nich sprawy związane z inwestycją. W tym celu można również zadzwonić pod numer: 785 512 224, obsługiwany przez pracownika Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP, dostępny w godzinach funkcjonowania Urzędu. Dodatkowo informacje o planach Miasta odnoszących się do realizowanych remontów w śródmieściu oraz wszelkie aktualności czy komunikaty są na bieżąco zamieszczane na stronach Miasta (poznan.pl), spółki PIM Sp. z o.o. (pim.poznan.pl) oraz na dedykowanej stronie Projektu Centrum (projektcentrum.pl).

Obecnie PIM i generalny wykonawca starają się, aby ruch tramwajowy na ul. Św. Marcin, a także na ul. Fredry i ul. Mielżyńskiego wrócił w połowie bieżącego roku. Z kolei zakończenie inwestycji na odcinku ul. Św. Marcin od ul. Gwarnej do Mostu Uniwersyteckiego przewidywane jest na III kwartał 2023 r. Do końca tego roku planowane jest także przywrócenie ruchu tramwajowego dla obecnie realizowanego odcinka na ul. 27 Grudnia i placu Wolności.

oprac. red.