Ławica wraca do życia
W związku z pandemią i zamknięciem ruchu lotniczego na trzy miesiące cała branża lotnicza na świecie przechodzi duży kryzys. Straty szacowane są na ponad 300 mld dolarów. Wiele firm lotniczych na świecie musiało ogłosić upadłość, inne zapowiadają zwolnienia pracowników. Od 15 marca, kiedy zamknięto ruch lotniczy nad Polską, w Poznaniu loty spadły praktycznie do zera, poza wyjątkami np. lotami z pomocą medyczną. Ławica planowała rok 2020 jako rekordowy, miał wejść nowy przewodnik Norwegian, ale te plany z powodu pandemii nie mogły zostać zrealizowane. Od czerwca polskie niebo jest stopniowo otwierane na loty krajowe i międzynarodowe. Aktualnie w sprzedaży jest 27 kierunków, tyle ile było w roku ubiegłym. Nie ma jednak pewności jak będzie wyglądał sezon jesienny. Obecnie na poznańskim lotnisku przestrzegany jest reżim sanitarny, obowiązują maseczki, mierzenie temperatury, dezynfekcja rąk, ograniczona jest możliwość zakupów i cateringu na pokładzie.
Radna Sara Szynkowska vel Sęk pytała czy procedury na Ławicy są takie same jak na innych lotniskach w Polsce oraz jak wygląda sytuacja z usługami i gastronomią na terenie lotniska. Jak wyjaśniał wiceprezes Bykowski na Ławicy obowiązują normy sanitarne jak na innych lotniskach, mające na celu bezpieczeństwo pasażerów i personelu lotniska. Jest to m.in. obowiązkowe mierzenie temperatury (nie wejdzie na teren lotniska osoba mająca powyżej 38 stopni), nie mogą wchodzić osoby witające, żegnające, i inne nie związane z lotem. Dezynfekowane są samoloty, terminale. Trzeba przez cały czas pobytu na lotnisko i lotu mieć maseczkę. Część handlowa lotniska również był zamknięta podczas zamrożenia. Obecnie także jest stopniowo przywracana do działalności. Wydatki w sklepach wracają do normy, natomiast gorzej jest w przypadku gastronomii, z której pasażerowie mniej chętnie korzystają. Radny Krzysztof Rosenkiewicz sugerował, że być może lotnisko powinno rozważyć uruchomienie ogródków gastronomicznych dla klientów zewnętrznych nie związanych z lotami, którzy nie mogą wejść na teren lotniska. Grzegorz Bykowski podkreślił, że w pierwszej kolejności port lotniczy stara się odbudować zaufanie pasażerów do bezpieczeństwa sanitarnego podróży, stosujemy się do wytycznych związanych z ograniczaniem liczby osób w hali lotniska i zachowania dystansu. Jeśli będą możliwe działania, o których mówi radny, nie jest wykluczone rozważenie ich podjęcia.
Wśród odbudowywanych kierunków najsłabiej wyglądają obecnie loty do Warszawy. Chodzi głównie o podróże biznesowe, z których korporacje rezygnują. Ważny dla Ławicy jest kierunek Ukraiński, związany z obywatelami tego kraju, którzy pracują i mieszkają w Polsce. Ważne jest, aby wybierali oni połączenia lotnicze zamiast transportu drogowego.
oprac. red.
Zobacz również
Segregacja odpadów na cmentarzach
Warunki dla nawierzchni ażurowych
Zieleń w śródmieściu