Jesienią ubiegłego roku z okazji 45 urodzin rozpoczęto prace modernizacyjne torowiska i przystanków Kolejki Parkowej Maltanka. Za 4,5 mln złotych wyremontowano gruntownie całe, 3-kilometrowe torowisko, 8 rozjazdów oraz przystanki. Zrewitalizowano także wagoniki, poszerzając ich wejścia, tak, aby bez trudu mogły wsiadać niepełnosprawni w wózkach i rodzice z wózkami dziecięcymi.
- Maltanka to nasza chluba - mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań - Jest jedną z największych atrakcji turystycznych naszego miasta. Dlatego tak o nią dbamy, choć wpływy ze sprzedaży biletów nie pokrywają nawet części kosztów jej utrzymania. Od wielu lat nie podnosimy też ceny biletów za przejazd, żeby z wycieczek kolejką mogła skorzystać każda rodzina - tłumaczy.
Maltanka jak niemal każda wąskotorówka jest unikalna jeżeli chodzi wiele parametrów technicznych, dlatego większość elementów potrzebnych do przeprowadzenia remontu wykonywanych było na indywidualne zamówienie.
Pierwotnie remont miał się skończyć dopiero 19 maja, jednak udało się przyspieszyć jego zakończenie i 1 maja ciuchcie wyruszą w kierunku zoo i z powrotem. Trwają jeszcze ostatnie prace nad systemem sterującym. Maltanka będzie kursowała codziennie do końca września - w dni powszednie co godzinę, a w weekendy co pół godziny. Bilet ulgowy w jedną stronę kosztuje 4 zł, a normalny - 6 zł. Kolejka co roku bije rekordy popularności i w ciągu sezonu, już od kilku lat przewozi ponad 100 tysięcy pasażerów. Jest to najlepsza i najatrakcyjniejsza forma dojazdu do Nowego Zoo.
Maltanka jest jedną z trzech działających kolejek parkowych w Polsce i jedną z dwóch o torze o prześwicie 600 mm. Jako jedyna w Polsce ma semafory świetlne i zwrotnice starowane automatycznie. Od roku 1956 do 1965 woziła pasażerów na poznańskich Łęgach Dębińskich, w roku 1972 została przeniesiona nad jezioro Maltańskie by wozić gości do budowanego wtedy nowego ogrodu zoologicznego. Najstarsza szyna na kolejce pochodziła z 1898 roku. Tabor używany obecnie do przewozu pasażerów (oprócz wagoników) stanowią trzy lokomotywy spalinowe i jeden parowóz.
BP UMP, jg