Ocena zmian organizacji ruchu na Garbarach

O ocenę zmian w organizacji ruchu wprowadzonych wiosną 2020 roku na ulicy Garbary, między ulicą Małe Garbary a ulicą Krakowską, poprosił w interpelacji radny Andrzej Rataj. Zapytał, jakie są dalsze perspektywy dotyczące organizacji ruchu w tej części miasta.

Ulica Garbary przed wprowadzeniem buspasa, fot. ZDM - grafika artykułu
Ulica Garbary przed wprowadzeniem buspasa, fot. ZDM

Radny przypomniał, że wiosną 2020 roku wprowadzono znaczące zmiany w organizacji ruchu na ulicy Garbary. Przede wszystkim przeniesiono miejsca postojowe na jezdnię, ustawiono donice z drzewkami oraz, co wyznaczono buspas na całym odcinku między ulicą Małe Garbary a ulicą Krakowską. - Zmiany te są korzystne przede wszystkim dla pojazdów komunikacji publicznej, pieszych, rowerzystów i taksówek. Wśród mieszkańców, właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców z rejonu ulicy Garbary, a także uczestników ruchu, zdania są podzielone - pisze radny.

Jego zdaniem optymalne byłoby minimalizowanie ruchu tranzytowego na ulicy Garbary, co jednakże jest mało realne, dopóki nie zostanie wybudowany północny odcinek pierwszej ramy komunikacyjnej. Andrzej Rataj poprosił w interpelacji o ocenę zmian w organizacji ruchu wprowadzonych na ulicy Garbary, a także zapytał, jakie są dalsze perspektywy dotyczące organizacji ruchu w tej części miasta.

Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceprezydent Mariusz Wiśniewski. Przypomniał, że wiosną 2020 r. na ul. Garbary przeprowadzono również wymianę nawierzchni, wydłużono odcinek istniejącego buspasa, uporządkowano parkowanie wzdłuż ulicy, zlikwidowano część sygnalizacji świetlnych, wprowadzono poduszki berlińskie oraz zieleń i małą architekturę.

Zmiany doprowadziły do uspokojenia ruchu samochodów, zmniejszenia tranzytu, poprawiły płynność i punktualność komunikacji zbiorowej, usprawniły też ruch pojazdów służb miejskich i taksówek, poprawiły bezpieczeństwo i komfort pieszych oraz rowerzystów.

- Usprawnienia spełniają oczekiwania służb miejskich, sprzyjając jednocześnie poprawie estetyki i warunków życia w okolicy, a uspokojenie ruchu i poprawa warunków jazdy oraz zwiększenie widoczności różnych grup użytkowników, sprzyja zmniejszeniu liczby wypadków. Potwierdzają to ogólne statystyki zdarzeń drogowych, których liczba, w latach po wprowadzeniu zmian, znacząco zmalała w stosunku do okresu przed reorganizacją ruchu - napisał w odpowiedzi Mariusz Wiśniewski.

Dodał, że zmiany w organizacji ruchu, polegające m.in. na wytyczeniu buspasa, wpłynęły poprawiły czas przejazdu autobusów. Rozkład jazdy został dostosowany do realnego czasu przejazdu, a  przejazd skrócony o minutę. Wcześniej, mimo dłuższego założonego czasu przejazdu, na  ulicy Garbary powstawały duże i nieregularne opóźnienia, wynoszące do 10 minut. Teraz na odcinku od ul. Małe Garbary do ul. Krakowskiej autobusy nie stoją w korkach. Wiceprezydent dodał, że dzięki usprawnieniu ruchu w tym rejonie (również w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego i Mostowej), wydłużono do pętli Garbary linie nr 176 i 603, dojeżdżające wcześniej tylko do placu Bernardyńskiego. Obecnie ulicą Garbary kursuje również komunikacja nocna.

Przeprowadzona analiza natężenia ruchu na skrzyżowaniu ul. Garbary z ul. Estkowskiego wskazuje, że w okresie po wprowadzeniu zmian (analizowano lata 2018-2019 oraz rok 2021), mniej samochodów wjeżdża w ul. Garbary z kierunku północnego, a więcej skręca w kierunku ronda Śródka. - Można zatem stwierdzić, że relacja tranzytowa przez ul. Garbary została ograniczona, co było jednym z celów wdrażanych zmian - skomentował Mariusz Wiśniewski.

Wiceprezydent wyjaśnił, że obecnie nie są planowane dalsze zmiany w organizacji ruchu na ul. Garbary. Ze względu na utrudnienia w ruchu spowodowane remontami i przebudowami, w najbliższym czasie nie zaplanowano ograniczania ruchu tranzytowego na ul. Garbary. - Możliwa jest za to optymalizacja elementów uspokojenia ruchu (np. poduszki berlińskie), integracja ulicy z rozbudowywaną siecią rowerową, oraz miejscowe korekty oznakowania pionowego i poziomego. Z perspektywy komunikacji publicznej, rozwój może polegać na ewentualnym zwiększeniu liczby kursujących autobusów, gdyż przepustowość ul. Garbary nie została wyczerpana - podsumował Mariusz Wiśniewski.

oprac. szym

Zobacz więcej: