Opiniowanie projektów nazewniczych przez rady osiedli

Radny Andrzej Rataj wystosował interpelację obejmującą temat opiniowania przez jednostki pomocnicze projektów uchwał w sprawach nazewniczych.

Fot. biuletyn.poznan.pl - grafika artykułu
Fot. biuletyn.poznan.pl

W myśl poszczególnych statutów jednostek pomocniczych, osiedle realizuje zadania m.in. przez opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Poznania w sprawach nadania nazw powstających ulic i placów na obszarze Osiedla lub zmiany nazw istniejących ulic i placów. Regulacja ta odnosi się nie tylko do ulic i placów będących drogami publicznymi, ale również do dróg wewnętrznych, mostów, wiaduktów, tuneli, kładek, estakad, parków, skwerów, ogrodów, alei, zaułków i rond. Ponadto regulacja odnosi się nie tylko do powstających obiektów nazewniczych i zmiany istniejących nazw obiektów nazewniczych, ale również do obiektów lub terenów, które dotychczas nie miały nadanej nazwy.

Obowiązkowe zasięganie opinii osiedli w sprawach nazewnictwa, wskazane w przepisach Statutu Miasta Poznania i statutów osiedli, odbywa się przez wystosowane pisemnego wniosku o wydanie takiej opinii w terminie miesiąca. Jest to powszechna praktyka stosowana od wielu lat, co jest istotne zwłaszcza ze względu na społeczny charakter działalności radnych osiedli, jako dodatkowego zajęcia, na które powinni znaleźć czas i możliwości organizacyjne.

Radny zwrócił się z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:

  • jaki jest standardowy czas oczekiwania przez organy Miasta i jednostki organizacyjne Miasta na zaopiniowanie przez osiedla projektów uchwał w sprawach nazewniczych,
  • czy i jakie przepisy, zwyczaje lub dobre obyczaje regulują czas oczekiwania przez organy Miasta i jednostki organizacyjne Miasta na zaopiniowanie przez osiedla projektów uchwał w sprawach nazewniczych,
  • czy w latach 2011-2021 dochodziło do przypadków rozstrzygania przez Radę Miasta Poznania projektów uchwał w sprawach nazewniczych z zaniechaniem oczekiwania na wyrażenie przez osiedla opinii w standardowym czasie na wyrażenie takiej opinii.

Odpowiedzi radnemu udzielił zastępca prezydenta Bartosz Guss. Zadania z zakresu nazewnictwa ulic i placów w imieniu Prezydenta Miasta realizuje Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ. Przygotowując projekty uchwał nazewniczych współpracuje w tym zakresie z Radą Miasta Poznania oraz radami i zarządami osiedli. Realizacja zadań prowadzona jest w oparciu o obowiązujące przepisy prawa: ustawę o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., uchwałę RMP z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie nazewnictwa ulic, placów oraz innych obiektów położonych na terenie miasta Poznania, uchwałę RMP w sprawie Statutu Miasta Poznania oraz uchwały RMP w sprawie statutów Rad Osiedli.

Ważnym elementem w procesie procedowania projektów uchwał nazewniczych jest uzyskanie opinii właściwego osiedla odnośnie przygotowanego projektu uchwały. Aktualne przepisy prawa nie określają terminu zaopiniowania projektu uchwały przez osiedle. Uwzględniając jednak fakt, że osiedla są organami kolegialnymi, co wiąże się z koniecznością zorganizowania spotkania grupy osób, aby wspólnie podjęły decyzję, w przygotowywanych przez Geopoz, pismach wyznaczany jest termin 30 dni na zaopiniowanie projektu. Zdarza się, że ze względu na konieczność związaną głównie z nadaniem numerów adresowych budynków lokalizowanych przy drogach lub z uwagi na planowane uroczystości powiązane z nazwą, osiedla są proszone o pilne zaopiniowanie projektu. W takich przypadkach możliwość pilnego wydania opinii jest wstępnie uzgadniana z właściwą radą osiedla, tak aby mogła swobodnie wypowiedzieć się w sprawie projektu uchwały.

Zwykle osiedla opiniują projekty uchwał w wyznaczonym terminie. Zdarzają się przypadki, że osiedla nie korzystają z przysługującego im prawa, odstępując od opiniowania lub opiniują projekty uchwał po terminie. Praktyka ta stanowi jednak niewielki procent wszystkich spraw. Według przeprowadzonej kwerendy dotyczącej 279 uchwał nazewniczych, podjętych przez Radę Miasta Poznania w latach 2011-2021 (do końca maja 2021 r.), w pięciu przypadkach osiedla odstąpiły od opiniowania, a w czterech wyraziły opinie po terminie. Stanowisko osiedli zawsze było przedstawiane na sesji RMP, na której głosowane były projekty uchwał (nawet jeśli informacja taka nie została wpisana do uzasadnienia). W liczbie tej zawarte są również projekty uchwał dotyczące ogłoszenia tekstu jednolitego i one nie wymagają opiniowania (dot. 4 uchwał). We wskazanym okresie zostało także podjętych 8 uchwał nazewniczych przygotowanych przez radnych miasta Poznania. Procedurę dotyczącą uzyskiwania opinii właściwej rady osiedla realizuje Biuro Rady Miasta.

oprac. red.