Osoby niewidome w komunikacji miejskiej
Udogodnienie, według propozycji radnego, miało by polegać na dźwiękowym informowaniu pasażerów oczekujących na przystanku o numerze linii nadjeżdżającego pojazdu. Zdaniem radnego Kapustki, wprowadzenie takiego udogodnienia nie musi wiązać się z kosztami montażu głośników na przystankach. Informacja o numerze linii może być podawana z pojazdu, który zatrzymał się na przystanku. Obecnie posiadana przez MPK flota posiada zamontowane głośniki przez które nadawane są inne komunikaty tekstowe.
W odpowiedzi wiceprezydent Mariusz Wiśniewski wyjaśnia, że w aktualnie przyjętym w komunikacji miejskiej w Poznaniu rozwiązaniem jest odtwarzanie komunikatów o numerze linii oraz kierunku jazdy w sytuacji, gdy motorniczy lub kierowca zauważy na przystanku osobę niewidomą lub niedowidzącą, poruszającą się przy pomocy białej laski lub psa przewodnika. W takiej sytuacji otwierane są również wszystkie drzwi w pojeździe. Rozwiązanie polegające na wywoływaniu komunikatu w razie potrzeby, a nie automatycznie zostało przyjęte ze względu na dużą częstotliwość kursów oraz bliskość zabudowy mieszkaniowej. Komunikaty odtwarzane każdorazowo stanowiłyby uciążliwość dla osób mieszkających w sąsiedztwie przystanków. Zapis o takim obowiązku ujęty jest w Regulaminie przewozów, a wszyscy Operatorzy świadczący usługi przewozowe na liniach organizowanych przez ZTM Poznań zostali zobligowani do przypominania o nim kierowcom i motorniczym.
Udogodnienie w poruszaniu się komunikacją publiczną mogą stanowić również elektroniczne tablice informacji pasażerskiej, które są wyposażone w funkcję odczytu odjazdów. Informacja głosowa uruchamiana jest przyciskiem znajdującym się na słupie, który dzięki zastosowanym ścieżkom naprowadzającym i nawierzchniom dotykowym jest łatwiejszy do zlokalizowania. Liczba tablic na terenie Poznania i gmin ościennych jest systematycznie zwiększana. W ramach posiadanych środków finansowych ZTM każdego roku doposaża w nie wybrane przystanki, a w przypadku budowy nowej trasy lub przebudowy przystanku ich montaż jest standardem.
Wszystkie przystanki projektowane są w oparciu o Standardy dostępności Miasta Poznania dla osób z niepełnosprawnościami oraz ogólne wytyczne, dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego. Przykładem mogą być przystanki powstające na trasie na Naramowice, gdzie na chodnikach prowadzących do przystanków, a także w obrębie węzłów przesiadkowych i na samych przystankach zastosowano system Fakturowych Oznaczeń Nawierzchniowych wyznaczający w sposób czytelny i logiczny główne trasy komunikacyjne, ostrzegający przed końcem peronu oraz doprowadzający do tablic informacji pasażerskiej.
Ponadto ZTM udostępnia zainteresowanym podmiotom możliwie dużo otwartych danych, na bazie których tworzone są oprogramowania, przykładem może być aplikacja MyMPK, która między innymi wyposażona jest w asystenta głosowego, ułatwiającego poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym.
oprac. red.
Zobacz również
Segregacja odpadów na cmentarzach
Warunki dla nawierzchni ażurowych
Zieleń w śródmieściu