Plan dla PKS-u
O fatalnej sytuacji PKS Poznań wiadomo już od kilku miesięcy, władze miasta oceniają, że bez podjęcia działań spółka będzie musiała zostać zlikwidowana, a wraz z nią wiele kursów do położonych w powiecie poznańskim i dalszych powiatach miejscowości. Postawione przed takim widmem samorządy rozpoczęły negocjacje w sprawie planu naprawczego, miasto chce bowiem by inne samorządy finansowały przewozy na swoim terenie.
Efektem negocjacji jest plan działania do 2021 roku, radnym z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej przedstawiła go Beata Kocięcka, dyrektor Biura Nadzoru Właścicielskiego. - Jest szansa na to by uratować tę spółkę, ale to jeszcze nie jest do końca pewne - mówiła Beata Kocięcka. - Problemy PKS-ów nie są tylko naszym kłopotem, liczymy na zapowiadane zmiany w prawie, które mają pomóc takim spółkom - dodała.
Zanim zapowiadane plany wejdą w życie plan działania jest podzielony na dwa etapy: w tym roku miasto ma zawrzeć porozumienie z Powiatem Poznańskim ws. powierzenia mu zadania organizacji transportu na terenie powiatu grodzkiego, czyli miasta Poznań, oczywiście tylko w zakresie linii obsługiwanych przez PKS. Chodzi oto, żeby autobusy mogły wjeżdżać na teren miasta i dworca autobusowego, który należy do miasta. Powiat zaś ma zawrzeć podobne umowy z innymi zainteresowanymi powiatami, na terenie których spółka PKS Poznań świadczy usługi przewozowe. W rezultacie Powiat Poznański będzie pełnił dla tych powiatów i miasta Poznań rolę organizatora powiatowych przewozów pasażerskich. Powiaty, który się na to zgodzą będą też opłacać przewozy na swoim terenie.
Ten etap miałby zostać wdrożony z dniem 1 września i trwać do końca przyszłego roku. Radni miejscy mają podjąć uchwałę ws. przekazania tego zadania Powiatowi Poznańskiemu na najbliższej sesji, Komisja Transportu i Polityki Mieszkaniowej uchwałę już zaopiniowała pozytywnie. Jeśli porozumienia wejdą w życie to Powiat Poznański zawrze ze spółką PKS Poznań S.A. umowę o świadczeniu usług przewozowych na terenie samorządów, które przystąpiły do porozumienia. Tak by mogły one funkcjonować od 1 września tego roku.
Drugi etap zmian miałby wejść w życie 1 stycznia 2021 roku i polegać na utworzeniu przez zainteresowane samorządy związku powiatowo-gminnego w celu realizacji transportu publicznego na jego terenie. Ten etap wymaga jednak dłuższych przygotowań, dlatego potrzeba na niego więcej czasu.
Jan Gładysiak
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019
Zobacz również
Projekt planu ogólnego dla Poznania
Segregacja odpadów na cmentarzach
Warunki dla nawierzchni ażurowych