Po testach wprowadzono stałą organizacja ruchu w centrum

Po kilku miesiącach testowej organizacji na kilku skrzyżowaniach w centrum miasta zdecydowano o trwałych zmianach. Zaproponowane rozwiązania m.in. na krzyżówce ul. Ratajczaka z Kościuszki sprawdziły się i dlatego wprowadzono już stałe oznakowanie.  

fot. Urząd Miasta Poznania - grafika artykułu
fot. Urząd Miasta Poznania

Na początku sierpnia zeszłego roku wyłączono testowo sygnalizację świetlną zarówno w okolicach Starego Browaru, jak i przy Garbarach. W ramach tymczasowej organizacji postawiono wówczas biało-czerwone bariery wytyczające nowy przebieg dróg, które miały przyzwyczaić kierowców do nowego sposobu poruszania się.

Na skrzyżowaniu ulic Garbary i Wielkiej wyłączony został lewy pas, który służył wcześniej do skręcania w lewo w ul. Garbary. Obecnie jest możliwość skrętu ze środkowego pasa, którym można jechać także na wprost. Zmiany mają na celu przede wszystkim poprawę komfortu poruszania się pieszych, ale także zwiększenie przepustowości skrzyżowania, płynność przejazdu transportu publicznego i innych uczestników ruchu.

- Nowa organizacja, rondo oraz wyłączenie świateł zdały egzamin. Sygnalizacja świetlna nie będzie tam ponownie włączana. Z poznańskich ulic zniknęły mało estetyczne barierki i słupki, które mogły irytować mieszkańców. Kończymy z próbnymi rozwiązaniami, a w to miejsce wchodzi stała organizacja ruchu - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.

Sprawdziły się również zmiany wprowadzone na skrzyżowaniach ulic: Ratajczaka, Ogrodowej i Powstańców Wielkopolskich, Kościuszki i Powstańców Wielkopolskich oraz utworzenie mini ronda. Kierowcy mieli kilka miesięcy na przyzwyczajenie się do nowej organizacji. Wbrew obawom nie zaczęły się w tym miejscu tworzyć korki. Przeprowadzone badania wykazały, że przepustowość skrzyżowań z wyłączoną sygnalizacją świetlną wzrosła. Zyskali również piesi, dla których skrócił się czas przejścia przez jezdnię.

Poza zakończonymi testami obecnie na terenie miasta jest 36 tymczasowych organizacji ruchu, które - z wyjątkiem przebudowy ul. Św. Marcin - będą znikać sukcesywnie w najbliższym czasie.

To nie pierwsze takie zmiany w centrum miasta, sygnalizatory świetlne zniknęły m.in. na al. Marcinkowskiego, skrzyżowaniu ul. 27 grudnia i Ratajczaka czy na placu Wiosny Ludów. Także wprowadzanie strefy tempo 30 wiązało się ze znacznymi zmianami w ruchu. Pojawiły się rozwiązania dla rowerzystów, inaczej zorganizowano parkowanie dzięki czemu na chodnikach jest więcej miejsca dla pieszych.

UMP, jg