Pomoc psychologiczna dla uczniów w czasie pandemii

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasie pandemii była tematem posiedzenia Komisji Oświaty i Wychowania. Sytuację w tym trudnym czasie przedstawił Piotr Wiliński z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2.

Fot. biuletyn.poznan.pl - grafika artykułu
Fot. biuletyn.poznan.pl

Ilość terapii psychologicznych i pedagogicznych podjętych przez poradnie w Poznaniu wskazuje na działania na granicy wydolności. Potwierdza tę tezę liczba uczniów oczekujących. Zapaść systemu opieki psychiatrycznej wzmaga zgłaszanie do poradni psychologiczno-pedagogicznych dzieci i młodzieży z problemami zdrowia psychicznego. Pomimo uruchomienia od marca br. Ośrodków Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży (w Poznaniu działają dwa takie ośrodki), nadal pomoc dla tych dzieci i młodzieży jest niewystarczająca. Sytuacja pandemiczna nie sprzyja młodym ludziom z takimi problemami, a nawet je konserwuje. Powrót do szkoły będzie dla nich bardzo trudny. Wiele problemów wśród dzieci i młodzieży bierze się z dyskryminacji w grupie, z przemocy w szkole. Grupa tych dzieci musi być szczególnie chroniona w czasie pandemii.

Przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Poznania, Kacper Nowicki poinformował radnych, że MRM przeprowadziła rozeznanie w swojej grupie wiekowej. MRM otrzymała informacje, że nie we wszystkich szkołach jest kontakt z psychologiem. Zdaniem młodych radnych należy też pochylić się nad uczniami wykluczonymi cyfrowo, a także przyjrzeć się relacji między etatami pedagogicznymi i psychologicznymi.

Komisja wstępnie zapowiedziała złożenie poprawki do budżetu zmierzającą do poprawy sytuacji pod względem liczby etatów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Jednocześnie szerzej tym problemem miałby zająć się zespół z udziałem radnych, ekspertów, młodzieży z MRM. Propozycję formuły pracy zespołu przygotuje radna Agnieszka Lewandowska.

oprac. red.