Dwa projekty uchwał przygotowane zostały przez klub radnych Wspólny Poznań. W pierwszym z nich, zmieniającym uchwałę RMP z 6 lutego 2018 r. w sprawie ustanowienia poznańskiego świadczenia na rzecz wieloraczków proponuje się zwiększenie kwoty wsparcia finansowego dla rodziców, którym podczas jednego porodu urodziło się co najmniej troje lub więcej dzieci. Zgodnie z uchwałą 2018 r. obecnie kwota wsparcia wynosi 1000 zł na dziecko rocznie. Zaproponowane zwiększenie kwoty do 1500 zł wynika z faktu, iż od kilku lat kwota nie była waloryzowana. Zwiększenie świadczenia obciąży budżet Miasta Poznania kwotą ok. 36 000 zł rocznie (obecnie świadczenie pobiera 72 dzieci rocznie).
Druga zmiana dotyczy uchwały RMP z 19 marca 2019 r. w sprawie podniesienia wysokości minimalnych wynagrodzeń dla rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka. W tym przypadku klub Wspólny Poznań proponuje podniesienie minimalnego wynagrodzenia dla rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka do kwoty 3100 zł (dotychczas 2450 zł), a rodzinom zastępczym zawodowym pełniącym funkcję pogotowia rodzinnego do kwoty 3845 zł (dotychczas 3050 zł). Podjęcie uchwały wiązać się będzie z koniecznością poniesienia przez Miasto Poznań wydatków w kwocie ok. 950 000 zł rocznie. W opinii prawnej Urzędu Miasta wskazuje się jednocześnie, że propozycje klubu Wspólny Poznań są spójne z rządowym projektem o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Pierwsze czytanie w sejmie odbyło się 21 lipca br. Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia jej ogłoszenia. W projekcie budżetu Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie na 2023 r. założono zaprojektowany w ustawie wzrost wynagrodzeń i ujęto całoroczne skutki finansowe wejścia w życie ustawy.
Ponadto zaopiniowano projekt uchwały w sprawie przystąpienia Miasta Poznania do realizacji programów ogłoszonych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "Samodzielność - Aktywność - Mobilność!": Mieszkanie dla absolwenta oraz "Samodzielność - Aktywność - Mobilność!": Dostępne mieszkanie. Program "Mieszkanie dla absolwenta" będzie realizowany poprzez zapewnienie samodzielnego mieszkania spełniającego indywidualne kryterium dostępności, a przedmiotem dofinansowania będą koszty wynajęcia mieszkania, ponoszone w okresie 36 miesięcy. Natomiast w przypadku programu "Dostępne mieszkanie" dofinansowane będą koszty zamiany mieszkania niedostępnego na mieszkanie wolne od barier architektonicznych. W ramach programów otrzymane wsparcie finansowe PFRON zostanie przeznaczone na rozwiązanie istotnej przeszkody rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami, którą jest brak odpowiedniego do potrzeb mieszkania.
Komisja pozytywnie zaopiniowała również propozycję połączenia Dziennego Ośrodka Adaptacyjnego Nr 1 z Zespołem Dziennych Domów Pomocy. Dzienny Ośrodek Adaptacyjny w Poznaniu jest miejską jednostką świadczącą wsparcie w ramach ustawy o pomocy społecznej. Placówka jest przeznaczona dla 35 osób z niepełnosprawnością intelektualną, które dopełniły obowiązku szkolnego. Celem Ośrodka jest organizowanie i prowadzenie działalności: terapeutycznej, rehabilitacyjnej, edukacyjnej, opiekuńczej, kulturalnej, integracyjnej i rekreacyjnej na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zespół Dziennych Domów Pomocy w Poznaniu jest również miejską jednostką organizacyjną, działającą jako jednostka budżetowa. To ośrodek wsparcia przeznaczony dla osób, które z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, a którym rodzina takiej pomocy nie może zapewnić. Połączenie obu jednostek ma na celu uzyskanie optymalnej koordynacji funkcjonowania miejskich ośrodków wsparcia oraz racjonalizacji kosztów ich prowadzenia.
oprac. red.