Radny Krzysztof Rosenkiewicz złożył interpelację w sprawie powstania ronda u zbiegu ulic: Rakoniewickiej i Leszczyńskiej.

Skrzyżowanie ulic Rakoniewickiej i Leszczyńskiej (fot. mapa miejska ZGiKM GEOPOZ) - grafika artykułu
Skrzyżowanie ulic Rakoniewickiej i Leszczyńskiej (fot. mapa miejska ZGiKM GEOPOZ)

Autor interpelacji wyjaśnia, że skrzyżowaniu ulic: Rakoniewickiej i Leszczyńskiej jest miejscem, gdzie pojazdy jadące z kierunku Świerczewa i Górczynka włączają się do ruchu w ul. Rakoniewickiej w kierunku Wiaduktu Górczyńskiego. Jednak konfiguracja, zwłaszcza tej ostatniej ulicy, umożliwiająca rozwijanie prędkości większych niż dopuszczalne w terenie zabudowanym, a duży strumień ruchu od strony Dębca powoduje, że włączenie się do ruchu z ul. Leszczyńskiej jest znacząco utrudnione. Zdaniem radnego Rosenkiewicza szerokość pasa drogowego, także linii rozgraniczających obu ulic w rejonie skrzyżowania w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego "Węzeł Górczyn" umożliwia umieszczenie tam ronda, także z pasem do objazdu dla jadących od strony ulicy Góreckiej w kierunku Wiaduktu Górczyńskiego.

Radny ma świadomość, że taka przebudowa skrzyżowania wymaga robót budowlanych, jednak została w Poznaniu sprawdzona praktyka stopniowego powstawania ronda, najpierw przez odpowiednie oznakowanie jezdni czy umieszczenie elementów rozbieralnych. Na prośbę grupy mieszkańców tej części miasta radny prosi o informację, czy budowa ronda w tym miejscu jest rozpatrywana, oraz jakie są perspektywy jego powstania?

W odpowiedzi ze strony Miasta czytamy, że Zarząd Dróg Miejskich pozytywnie odnosi się do propozycji radnego Krzysztofa Rosenkiewicza, jednak zaproponowane rozwiązania to zadania inwestycyjne. Budowa ronda polegałaby na kompleksowej przebudowie skrzyżowania wraz z infrastrukturą podziemną. Natomiast doraźne wykonanie ronda za pomocą oznakowania poziomego i pionowego wymagałoby przebudowy lub likwidacji wysp z uwagi na zbyt małą tarczę skrzyżowania. Zatem realizacja tych zadań wiązałaby się z koniecznością poniesienia znacznych nakładów finansowych. W planie finansowym ZDM nie ma obecnie zabezpieczonych środków na ten cel.

Realizacja ronda wiązałaby się ponadto z koniecznością sporządzenia projektu organizacji ruchu, poprzedzonego analizą ruchu w rejonie skrzyżowania, tj. na ulicach do niego dochodzących: ul. Karpackiej, ul. Reglowej, ul. Kościańskiej i ul. Stęszewskiej oraz uwzględniającego liczbę pasów na ul. Rakoniewickiej. Miejski Inżynier Ruchu nie prowadzi aktualnie prac projektowych w zakresie organizacji ruchu okrężnego na powyższym skrzyżowaniu.

oprac. red.