Mieszkaniec twierdzi, iż w przypadku zmiany liczby pasów ruchu drogi, musi to nastąpić na odcinku prostym zgodnie z załącznikiem nr 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W tej chwili owa zmiana ilości pasów następuje na zakręcie, co według mieszkańca jest niezgodne z w/w przepisami. Radny Paweł Sowa zwrócił się do Miasta o wyjaśnienie sytuacji.
Odpowiedzi udzielił wiceprezydent Poznania Bartosz Guss. Zarząd Zieleni Miejskiej przy realizacji przedmiotowej inwestycji założył odtworzenie oraz wzbogacenie miasteczka ruchu już istniejącego na tym terenie. Powstało ono w oparciu o wieloletnie doświadczenie Wykonawcy - Zakładu Robót Drogowych - w temacie przepisów o ruchu drogowym oraz na podstawie planu miasteczka ruchu wykonanego dla Szkoły Podstawowej nr 90 w Poznaniu.
Przedmiotowy plac nie jest drogą wewnętrzną ani publiczną i nie podlega konsultacjom w świetle przepisów o ruchu drogowym. W dniu 16 czerwca 2021 r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami Zakładu Robót Drogowych i Zarządu Zieleni Miejskiej z przedstawicielem Zarządu Dróg Miejskich ds. koordynacji zadań infrastruktury rowerowej, który potwierdził, że miasteczko ruchu drogowego na terenie parku na os. B. Chrobrego nie wymaga konsultacji z Miejskim Inżynierem Ruchu i stanowi podstawę do dalszej nauki o przepisach z zakresu ruchu drogowego. Teren został dodatkowo wyposażony w piktogramy - malowane znaki poziome, które znacząco podnoszą wartość edukacyjną tego miejsca.
Przywołany w zapytaniu załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. wskazuje w pkt 1.1, że "przepisy załącznika stosuje się do oznakowania poziomego na drogach publicznych o nawierzchni twardej", czyli nie mają one zastosowania na terenie miasteczek ruchu drogowego. Place tego typu, przeznaczone do podstawowego szkolenia w zakresie przepisów o ruchu drogowym, mogą zawierać rozwiązania uproszczone i odstępstwa od przepisów ogólnych.
W miasteczka ruchu drogowego Zarząd Zieleni Miejskiej wielokrotnie udzielał mieszkańcowi wyjaśnień w trybie dostępu do informacji publicznej w okresie od 27 maja do 9 lipca br. Ponadto z informacji uzyskanych od Zarządu Dróg Miejskich wynika, że rozwiązanie tożsame z tym, które wprowadzono w miasteczku ruchu na os. Chrobrego (sygnalizowane przez mieszkańca), zostało zastosowane w projekcie budowy "Tramwaju na Naramowice" jako wariant włączenia ul. Stoińskiego w ul. Jasna Rola.
Modernizacja miasteczka ruchu drogowego na os. B. Chrobrego została wykonana ze środków budżetowych Miasta Poznania, w ramach planu wydatków Osiedla Piątkowo na rok 2020 oraz 2021.
oprac. red.