Problem? Miejsca parkingowe i śmieci
Na ostatnim posiedzeniu pod koniec czerwca radny Andrzej Rataj po raz kolejny zwrócił uwagę na problem śmieci zalegających obok przepełnionych koszy na terenach nad Wartą, gdzie poznaniacy i ich goście chętnie spędzają czas latem, zwłaszcza w weekendy. Największym problemem w tym miejscu jest potłuczone szkło i tysiące kapsli od butelek, wdeptane w ziemię. GOAP jak dotąd nie opróżniał pojemników na śmieci w niedzielę, a miasto związane ustawą nie może niestety zlecić wywozu śmieci innej, prywatnej firmie.
Radna Małgorzata Woźniak, przewodnicząca Komisji zapewniła: - Wystosujemy do firmy sprzątającej pismo z apelem o większe kosze na śmieci i większą częstotliwość sprzątania.
Porządki na ulicach
Radni wysłuchali też raportu z prowadzonych właśnie lub już ukończonych prac rewitalizacji ulic - np. Chwiałkowskiego, Słowackiego (co do której toczy się właśnie ożywiona dyskusja) czy Gorczyczewskiego/Jackowskiego, która polega na zmianie sposobu parkowania ze skośnego na równoległe do jezdni. Chodzi o to, by uratować rosnące przy jezdniach drzewa i zagospodarować zielenią klepiska surowej ziemi, utwardzanej jeszcze bardziej przez parkujące samochody. W ten sposób okolica nie tylko zyskuje na wyglądzie estetycznym, ale i zapewnia się systemom korzeniowym istniejących już drzew lepsze dotlenienie, a w efekcie - możliwość przetrwania.
- Mieszkańcy początkowo protestowali przeciw zmniejszeniu liczby miejsc parkingowych, a teraz sami zwracają się do nas z prośbą o dosadzenie większej liczby krzewów - zapewniali przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich.
Strefa Tempo 30 i zmiany w strefie płatnego parkowania
Sporo nowych propozycji ZDM przedstawił też jeśli chodzi o nową organizację ruchu w centrum miasta i dzielnicach leżących w jego bezpośrednim sąsiedztwie. I tak mowa była m.in. o parkingu Chwaliszewo, który ma rozwiązać problem miejsc parkingowych po wprowadzeniu kolejnego etapu Strefy Tempo 30 na obszarze Centrum (docelowo miejsc do parkowania ma być więcej niż dotychczas), pomyśle likwidacji dwóch przystanków na ul. Górna Wilda i dwóch kolejnych na ul. Wierzbięcie i zastąpienie ich dwoma przystankami w nowych lokalizacjach, BusPasach na ulicy Mostowej (ten przetarg został już rozstrzygnięty), ul. Garbary (od pl. Bernardyńskiego do ul. Kazimierza Wielkiegp/Krakowskiej) i ul. Droga Dębińska (od skrzyżowania z ul. Jordana). Jest też pomysł na przesunięcie przystanku tramwajowego przy AWF-ie głębiej w ul. Królowej Jadwigi i skorygowanie istniejącego w tym miejscu przejścia dla pieszych tak, by znalazł się obok niego także pas dla rowerzystów.
Radni omówili też pomysły zmian w strefie płatnego parkowania. Tu mowa była m.in. o rozszerzonych ulgach dla właścicieli pojazdów ekologicznych (wcześniej mogli z nich korzystać jedynie właściciele pojazdów zarejestrowanych w Poznaniu), identyfikatorach zastępczych na SPP (w przypadku, gdy samochód jego posiadacza ulegnie np. wypadkowi) i carsheringu (czyli usłudze wypożyczania ekologicznych samochodów na zasadach podobnych do działających już w mieście stacji rowerów miejskich).
Przypomniano też pomysł wycofania ruchu tranzytowego z ul. Dąbrowskiego (na wysokości Rynku Jeżyckiego). To jeden z elementów większej, złożonej koncepcji na nowe funkcjonowanie tego obszaru.
- Testy tego rozwiązania mogą pojawić się już w najbliższym czasie - zapowiada ZDM. (as)
Zobacz również
Ulice i chodniki na Osiedlu Szczepankowo-Spławie-Krzesinki
Jak zarządzać zabytkowymi fortami?
Pyrkon - poznańska marka