Zajęcia antydyskryminacyjne mają nauczyć dzieci i młodzież szacunku i zrozumienia dla szeroko pojętej inności. O tym, jak w danej szkole są one przeprowadzane, decydują nauczyciele, którzy przygotowują plan zajęć. Dzięki temu, że mają najpierw okazją przeanalizować potrzeby panujące w placówce, mogą dostosować je do aktualnej sytuacji.
Tematyka zajęć jest różnorodna, jednak wszystko skupia się wokół przeciwdziałania wykluczeniu i dyskryminacji. W ramach zajęć uczniowie przygotowują różne projekty oraz mają np. okazję poznać inne kultury (w szczególności krajów, z których pochodzą ich szkolni koledzy). W ramach zajęć jest również nawiązywana współpraca z fundacjami czy stowarzyszeniami, które na co dzień zajmują się przeciwdziałaniu dyskryminacji i wykluczeniu.
- Te zajęcia są bardzo ważne - mówił na posiedzeniu Komisji Oświaty i Wychowania Mariusz Wiśniewski. - To są kwestie szacunku do drugiego człowieka z uwagi na jego pochodzenie, kolor skóry, orientację, poglądy, na wszelakie rzeczy.
Po sukcesie zajęć, które mają przeciwdziałać nietolerancji, w poznańskich szkołach mają również zostać wprowadzone zajęcia z edukacji seksualnej. Zajęcia te będą się odbywać na tych samych zasadach i również na nie będą uczęszczać tylko chętni uczniowie. W ramach przygotowywania zajęć z edukacji seksualnej już 18 nauczycieli ukończyło kurs w ramach studiów podyplomowych na Wydziale Psychologii. Rozpoczęcie realizacji tego projektu planowane jest na rok szkolny 2021/2022. Jak zapewniano na posiedzeniu Komisji Oświaty i Wychowania, nie ma tu mowy o seksualizacji dzieci. Będzie to edukacja dostosowana do potrzeb uczniów klas 7-8 szkół podstawowych, dla których te zajęcia są przeznaczone.
wi