Radni zdecydują czy targi będą zarządzać wiatami przystankowymi

Radni na sesji Rady Miasta Poznania 17 kwietnia będą decydować czy powierzyć zarządzanie wiatami przystankowymi spółce MTP. Zdaniem Urzędu Miasta ma to zapewnić porządek i skuteczność zamiast reklamowego chaosu, a także postawienie nowych wiat i remonty tych już istniejących.

fot. Urząd Miasta Poznania - grafika artykułu
fot. Urząd Miasta Poznania

W marcu miasto przekazało Międzynarodowym Targom Poznańskim w dzierżawę słupy ogłoszeniowe - po tym, jak wygasła umowa z Usługową Spółdzielnią Inwalidów, która zarządzała nimi do lutego. Podczas ostatniej sesji 27 marca Rady Miasta Poznania uchwalono nowe stawki dla tychże słupów reklamowych i innych nośników, w tym takie umożliwiające wieszanie ogłoszeń społecznych np. przez rady osiedli. Jednak dyskusja w czasie sesji dotyczyła głównie pomysłu by podmiotem zarządzającym reklamą, która znajduje się na miejskich terenach były Międzynarodowe Targi Poznańskie. Chodzi szczególnie o te nośniki reklamowe znajdujące się w pasie drogowym oraz wiaty przystankowe.

Obecnie w Poznaniu przystanki i dworce są we władaniu ZTM, na nich stoi ponad tysiąc wiat, a niemal połowa z nich jest w rękach prywatnych firm reklamowych. Wiele umów z prywatnymi podmiotami kończy się w najbliższym czasie, stąd pomysł na przekazanie tej sprawy targom. Urząd Miasta tłumaczy, że gdy zarządzanie nimi przejmie MTP, Poznań zyska większą kontrolę nad reklamami. Dzięki temu, że miejska spółka nie kieruje się wyłącznie kryteriami ekonomicznymi, ale stawia na zrównoważony rozwój i zachowanie estetyki krajobrazu - uporządkowanie reklamowego chaosu stanie się wreszcie możliwe. Przekazanie wiat MTP ma także zapewnić liczne korzyści dla przedsiębiorców, bo firmy będą mogły ustalać kwestię rozmieszczenia reklam w całym mieście bezpośrednio z targami. Nie będzie już potrzeby prowadzenia rozmów z wieloma prywatnymi operatorami wiat.

Ze zmian skorzystać mają również pasażerowie komunikacji miejskiej. Według koncepcji pieniądze, jakie MTP zarobi na udostępnianiu powierzchni reklamowej na wiatach, trafią do miejskiej kasy. Będą przeznaczane m.in. na budowę nowych wiat oraz remonty i przebudowy już istniejących. Przekazanie wszystkich tych obiektów w zarząd MTP pozwoli na szybsze ujednolicenie ich wyglądu i dopasowanie do standardów estetycznych.

O tym czy tak się stanie zdecyduje Rada Miasta na najbliższej sesji 17 kwietnia, podczas której będzie omawiany projekt uchwały powierzający to zadanie własne gminy targom. Międzynarodowe Targi Poznańskie od 2015 roku są spółką, której wyłącznym właścicielem jest miasto Poznań, po przejęciu udziałów od Skarbu Państwa.

Przedstawiciele miejskiej spółki nie mają wątpliwości, że to dobra decyzja.- Obszarem działalności MTP - oprócz targów skierowanych do gości  biznesowych - są wydarzenia dla szerokiej publiczności, takie jak Motor Show, PGA, Cavaliada czy Lato na Targach - wyjaśnia Tomasz Kobierski, wiceprezes zarządu MTP. - Dzięki organizacji tych wydarzeń przez lata budowaliśmy kompetencje firmy, która potrafi zarządzać nośnikami reklamowymi. Naturalnym krokiem było więc powierzenie miejskiej spółce, jaką jest MTP, zarządzania nośnikami reklamowymi w Poznaniu.

Dla pełnej transparentności MTP jest również gotowe poddać się tzw. audytowi rekompensaty - czyli sprawdzeniu, czy powierzone spółce zadanie publiczne zostało właściwie wykonane. Spółka zapewnia, że jest w stanie zaakceptować mniejsze wpływy, jeśli miałoby się to przyczynić do zwiększenia skuteczności reklam i zachowania prestiżu reklamowego miasta.

jg, Biuro Prasowe UMP