Sygnalizacja świetlna w uśpieniu

Radny Andrzej Rataj skierował do Prezydenta Miasta Poznania interpelację ws. sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Garbary i Wszystkich Świętych. Sygnalizację uruchomiono w 2017 roku, a już w 2020 ją wyłączono. Działała więc zaledwie 2,5 roku. Radny zapytał o koszty inwestycji i przyszłość sygnalizatorów na tym skrzyżowaniu.

Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Garbary i Wszystkich Świętych, fot. Biuletyn Miejski - grafika artykułu
Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Garbary i Wszystkich Świętych, fot. Biuletyn Miejski

Radny zapytał w interpelacji, dlaczego zainstalowano i uruchomiono sygnalizację świetlną w tym miejscu, jakie były koszty takiej inwestycji, dlaczego sygnalizację wyłączono i jaka będzie przyszłość świateł na tym skrzyżowaniu. Radny zapytał też czy racjonalne i gospodarne było zainstalowanie sygnalizacji, która po dość krótkim czasie działania, została wyłączona.

Wiceprezydent Mariusz Wiśniewski odpowiedział, że sygnalizacja świetlna na tym skrzyżowaniu została wybudowana w celu zapewnienia możliwości bezpiecznego dojazdu do parkingu podziemnego przy ul. Za Bramką od strony ul. Mostowej, w czasie gdy ulicę Garbary tworzyły dwa ogólnodostępne pasy ruchu, które znacząco utrudniały kierowcom bezpieczny dojazd do parkingu.

Była elementem poprawiającym bezpieczeństwo ruchu w ramach działań zakładających wprowadzenie strefy "Tempo 30" w obszarze II, obejmującym ścisłe centrum miasta, w tym ul. Garbary i ul. Wszystkich Świętych. Projekt zmian w organizacji ruchu został zatwierdzony przez Miejskiego Inżyniera Ruchu 24 kwietnia 2017 r. i przekazany do wdrożenia. W tamtym okresie kwestia przyszłego układu buspasów w centrum miasta oraz związanych z tym szczegółowych docelowych rozwiązań projektowych była jeszcze otwarta. Koszt budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Garbary i ul. Wszystkich Świętych wyniósł 284 138, 81 zł brutto.

Z kolei wyłącznie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu związane było ze zmianą organizacji ruchu w ramach wdrażania projektu stałej organizacji ruchu zatwierdzonego 4 lutego 2020 r., a dotyczącego wyznaczenia pasa ruchu dla autobusów na ul. Garbary i pl. Bernardyńskim. Projekt zakładał m.in. uspokojenie ruchu i dalszą poprawę bezpieczeństwa ruchu pojazdów i pieszych w rejonie skrzyżowania m.in. poprzez wydzielenie buspasa, ograniczenie prędkości do 30 km/godz. oraz zamontowania progów wyspowych na ul. Garbary przed skrzyżowaniem z ul. Wszystkich Świętych. Zmiana oznakowania pozwoliła na wyłączenie sygnalizacji świetlnej, skutkując m.in. poprawą płynności ruchu, w tym skróceniem czasu przejazdu autobusów przez skrzyżowanie.

Wiceprezydent zapewnił, że uruchomienie sygnalizacji świetlnej było racjonalne ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i dodał, że skrzyżowanie ul. Garbary i ul. Wszystkich Świętych jest monitorowane przez służby miejskie. Do Miejskiego Inżyniera Ruchu nie wpłynęły dotąd uwagi dotyczące nieprawidłowości, które mogłyby sugerować konieczność ponownego uruchomienia sygnalizacji na tym skrzyżowaniu.

oprac. red.

Zobacz więcej: