Radni przypominają, że 5 października na Moście Teatralnym (na odcinku remontowanej trasy) zamontowano twarde i wytrzymałe szyny ze stali gatunku 400GHT. Tymczasem w nocy z 10 na 11 października szyny zostały pocięte i ponownie wymienione, co MPK tłumaczy "działaniem pracownika" i tym, że "pracownicy dopiero uczą się montażu takich szyn". Radni pytają dlaczego pracownicy stosujący nowatorskie w skali miasta rozwiązania i materiały nie zostali wcześniej przeszkoleni; kto nadzorował montaż szyn w dniu 5 października na Moście Teatralnym; ile kosztowała dodatkowa wymiana szyn i kto poniósł koszty. Zwracają się także o informację gdzie jeszcze przewiduje się montaż superwytrzymałych szyn lub inne podobne, nowatorskie rozwiązania w trakcie prowadzonych obecnie lub mających się rozpocząć remontach i budowach infrastruktury w mieście.
Odpowiadając na interpelację MPK zapewnia, że pracownicy wykonujący montaż szyn ze stali gatunku 400GHT na remontowanej trasie przez Most Teatralny zostali przeszkoleni przez producenta tych szyn. Nadzór nad montażem szyn wykonuje zawsze mistrz zmianowy i miało to miejsce również w dniu 5 października br. na Moście Teatralnym. Przy realizacjach wykonywanych przez MPK, jeżeli wprowadzane jest nowe rozwiązanie wymagające szkolenia, takie szkolenia są wykonywane. Szyna 400GHT nie jest stosowana na innych realizacjach w Poznaniu. Koszt szyny to 6800 zł. Dla samej wymiany nie mamy wyszczególnionych kosztów. Ze względu na jej punktowe uszkodzenia, materiał w miarę możliwości zostanie wykorzystany w inny sposób (np. na wstawki szynowe na pracach awaryjnych). Realizacja prac, a co za tym idzie koszt prac, odbywa się w ramach prac utrzymaniowych MPK. Na modernizacji trasy PST wprowadzono podkłady kompozytowe i zelowanie podkładów betonowych, na zadaniach związanych z realizacją Projektu Centrum wprowadzono zwrotnice blokowe oraz szyny w gatunkach stali 290V i 290 CL, stosowane od niedawna z powodzeniem w Poznaniu. Powyższe rozwiązania mają na celu wydłużenie okresów eksploatacji infrastruktury, a co za tym idzie zmniejszenie uciążliwości związanymi z pracami torowymi w przyszłości.
oprac. red.