Użytek ekologiczny a Wartostrada

Radna Agnieszka Lewandowska złożyła interpelację w sprawie rozważanej inwestycji na użytku ekologicznym Dębina I i Dębina II - budowy drogi pieszo-rowerowej wraz z infrastrukturą techniczną.

Fot. Miasto Poznań - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Radna pyta na jakiej podstawie prawnej planowana jest inwestycja na uchwalonym jako użytek ekologiczny obszarze i czy nie stoi ona w sprzeczności z uchwałą Rady Miasta. Wskazuje również, że budowa drogi i eksploatacja terenu, wycinka otulinowych zarośli może spowodować znaczącą destrukcję dla użytku ekologicznego, naruszenia siedlisk i zbiorowisk zwierząt i roślin. Radna zastanawia się, czy istnieje możliwość zmiany koncepcji projektu inwestycji celem zwiększenia ochrony terenów zielonych i cennych przyrodniczych. "W pobliżu biegnie, poza obszarem leśnym, pełnowymiarowa droga rowerowa. Wytyczoną ją wzdłuż ul. Dolna Wilda, na południe od ul. Hetmańskiej w kierunku Lubonia. Droga ta jest połączona z innymi odcinkami Wartostrady, daje więc alternatywę dla mieszkańców miasta." - zwraca uwagę Agnieszka Lewandowska.

W odpowiedzi radnej Miasto informuje, że prace projektowe dotyczące wykonania ścieżki pieszo-rowerowej na Dębinie rozpoczęto na podstawie podpisanej w dniu 3 stycznia 2022 r. umowy z wykonawcą Aldrog Sp. z o.o. i prowadzone są one przede wszystkim zgodnie z Ustawą Prawo budowlane. Realizowane w ramach projektu czynności mają na celu m.in. zbadanie możliwości realizacji inwestycji w związku z obowiązującymi na tych terenach aktami prawa miejscowego, w tym także uchwał Rady Miasta Poznania o ustanowieniu użytków ekologicznych Dębina I oraz Dębina II. Zapisy powyższych uchwał precyzują, że celem ustanowienia użytków Dębina I oraz Dębina II jest ochrona fragmentów starego drzewostanu dębowego, stanowiącego pozostałość po dawnych, dębińskich lasach łęgowych rosnących w dolinie Warty wraz z pozostałym starodrzewem i stawami. Wstępna ocena możliwości realizacji inwestycji wskazuje, że w przypadku wariantu o najbardziej ograniczonym zakresie wycięte miałyby być 32 drzewa i 1 krzew, przy czym wyłącznie 4 z nich wymagałyby uzyskania decyzji pozwolenia na wycinkę.

Zakres ochrony czynnej na terenie użytków obejmuje m.in. prowadzenie poprawnej gospodarki turystycznej i rekreacyjnej (dydaktycznej), w tym realizację ścieżek pieszo-rowerowych wzdłuż rzeki Warty. Inny zapis wskazuje możliwość realizacji inwestycji celu publicznego po uzgodnieniu z organem ustanawiającym daną formę przyrody, czyli z Radą Miasta Poznania.

Obecnie planuje się, aby trzy warianty budowy ścieżki na Dębinie przedstawić do oceny Radzie Konsultacyjnej ds. Ochrony Środowiska i Klimatu działającej przy Prezydencie Miasta Poznania. W przypadku akceptacji i pozytywnej rekomendacji Rady dla wybranego przez nią wariantu planowane jest przygotowanie projektu uchwały Rady Miasta Poznania ws. uzgodnienia realizacji inwestycji na terenie użytków Dębina I oraz Dębina II.

Prace projektowe dotyczące wydłużenia ścieżki pieszo-rowerowej Wartostrady na Dębinę nie zostały jeszcze zakończone. Obecnie trwa korekta założeń projektowych w zakresie przebiegu ścieżki, jej szerokości i rodzaju nawierzchni, aby ingerencja w tereny była ograniczona do minimum. Celem jest przede wszystkim zwiększenie ochrony terenów zielonych, cennych przyrodniczo. Obecnie projekt wydłużenia Wartostrady na Dębinę nie zawiera planu naruszenia siedlisk i zbiorowisk zwierząt i roślin. Koncepcja budowy ścieżki na Dębinie w różnych wariantach przedstawiona będzie do oceny Radzie Konsultacyjnej ds. Ochrony Środowiska i Klimatu. W sytuacji, gdy w wyniku uzgodnień z Radą zajdzie potrzeba przygotowania takiego planu, to zostanie on wówczas zlecony do opracowania.

Koncepcja rozbudowy Wartostrady w kierunku Dębiny nie powstała w odpowiedzi na konkretny wniosek w tej sprawie. Prace rozpoczęte zostały w 2019 r. i stanowiły uzupełnienie prowadzonych w tamtym okresie robót budowlanych związanych z realizacją Wartostrady na odcinku miejskim. Z uwagi na popularność Wartostrady na jej odcinkach w centrum, naturalnym było, aby dalej rozwijać tę trasę zarówno w kierunku północnym, jak i południowym. Zlecona przez Miasto koncepcja służyła wstępnemu rozeznaniu możliwości przeprowadzenia trasy przez teren Dębiny.

Zdaniem Urzędu Miasta nie można uznać, że istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Dolna Wilda stanowi trasę alternatywną do projektowanej Wartostrady przez tereny Dębiny. Północny odcinek ul. Dolna Wilda znajduje się w znacznym oddaleniu od planowanego przebiegu ścieżki - ok. 700 m pomiędzy istniejącą Wartostradą w rejonie Mostu Przemysła I a skrzyżowaniem ul. Dolna Wilda/Hetmańska, co nie skłania części użytkowników do wybierania tej trasy. Dodatkowo, z uwagi na kolizyjność przejazdów należy zwrócić uwagę na niebezpieczny charakter tego skrzyżowania. Trasą krótszą i przede wszystkim o wiele bezpieczniejszą jest bezkolizyjne połączenie istniejącego odcinka Wartostrady wzdłuż ul. Piastowskiej w rejonie Mostu Przemysła I z wydeptanymi ścieżkami biegnącymi przez użytki ekologiczne Dębina I i Dębina II.

Miasto zapewnia, że dokłada wszelkich starań, aby koncepcja przebiegu trasy była jak najmniej ingerująca w środowisko naturalne i chce wypracować rozwiązania, które pogodzą ochronę walorów przyrodniczych Dębiny z funkcjami użytkowymi terenu, rekreacyjnymi i turystycznymi. Wszelkie działania podejmowane będą z poszanowaniem obowiązujących na tym terenie zakazów i obostrzeń oraz przy zachowaniu wrażliwości na walory przyrodniczo-krajobrazowe tego miejsca. Ostateczną decyzję w sprawie przystąpienia bądź odstąpienia od realizacji tego zadania podejmie Rada Miasta Poznania jako organ ustanawiający użytki ekologiczne Dębina I i Dębina II.

oprac. red.