Oświata, kultura i nauka w strategii rozwoju Poznania

Wspólne posiedzenie Komisji Oświaty i Wychowania oraz Komisji Kultury i Nauki poświęcone było prezentacji "Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2040+" w dziedzinie oświaty, kultury i nauki.

panorama Starego Rynku w Poznaniu z lotu ptaka - grafika artykułu
Fot. Urząd Miasta Poznania

Informację przedstawiła radnym Anna Wawdysz - zastępczyni dyrektorki Wydziału Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej. Projekt aktualizacji strategii rozwoju Poznania poddany był już konsultacjom, odbywały się spotkania i warsztaty z różnymi grupami społecznymi i wiekowymi. Wnioski dotyczące spraw oświaty, kultury i nauki, wskazywały m.in., że edukacja powinna być dostosowana do zmian demograficznych i technologicznych, kultura i dziedzictwo mogą służyć budowaniu tożsamości miasta, zaś nauka powinna być oparta na atrakcyjnym szkolnictwie wyższym i transferze wiedzy.

W zakresie oświaty, w projektowanej strategii 2040+, mowa jest m.in. o zwiększeniu efektywności kształcenia zawodowego i ustawicznego, wprowadzeniu do edukacji elementów innowacji (w tym kompetencji cyfrowych i przedsiębiorczych). Wskazuje się też na potrzebę oferty edukacyjnej na osiedlach, tworzenie infrastruktury oświatowej - budowę nowych placówek szkolnych i przedszkolnych. Przewodniczący Komisji Oświaty i Wychowania - Marek Sternalski, sugerował aby w strategii ująć kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami, aspekt bezpieczeństwa w szkołach, uwzględnienie kontekstu międzynarodowego w poznańskiej oświacie oraz docenienie nauczycieli i ich pracy.

W obszarze kultury - strategia odwołuje się do tradycji i osiągnieć historycznych, co ma wzmocnić świadomość i tożsamość społeczności Poznania. Wskazuje się na potrzebę ochrony dóbr kultury i dziedzictwa historycznego w przypadku zagrożeń wywołanych zmianami klimatycznymi, czy sytuacjami kryzysowymi. Innym aspektem jest wykorzystanie kapitału intelektualnego poznańskiego środowiska kultury, promocja i zwiększenie rozpoznawalności miasta poprzez ofertę kulturalną. Z kolei dla mieszkańców Poznania oferta kulturalna ma być ważną formą spędzania wolnego czasu, w tym także na osiedlach i peryferiach miasta, aktywizować ich społecznie. Wiceprzewodniczący Komisji Kultury i Nauki Mateusz Rozmiarek podzielił się swoją refleksją odnoście korelacji między zmianami klimatycznymi a ochroną dóbr kultury. Zastanawiał się, czy w naszym obszarze demograficznym zmiany klimatyczne są na tyle silne, aby te dwa obszary ze sobą korelowały.

Dla nauki strategia zakłada wzmocnienie naukowych i akademickich funkcji Poznania, wspieranie umiędzynarodowienia poznańskiej nauki, transfer między nauką a biznesem, rozwój Poznańskiego Parku Technologiczno-Przemysłowego, współpracę z Hubem Kwantowym, utworzenie Centrum Nauki i Techniki na bazie obiektów Politechniki Poznańskiej przy pl. Marii Skłodowskiej-Curie.

Przewodniczący Komisji Oświaty i Wychowania - Marek Sternalski zaznaczył, że jest to początek dyskusji nad aktualizacją strategii rozwoju miasta. To ważny dokument, który będzie przekładać się na inne programy i uchwały przez kolejne lata.

MM/WMP

Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania

Dowiedz się więcej na temat