Pierwszy tramwaj z Bonn już przystosowany
Na początku 2025 roku do Poznania dotarł pierwszy z zakupionych w Bonn (Niemcy), używanych tramwajów NGT6D wyprodukowanych w roku 1994. Zbigniew Czerwiński zwrócił się o informację, kiedy można się spodziewać dopuszczenia pierwszych pojazdów do eksploatacji na liniach tramwajowych w mieście. Prosi również o przedstawienie kosztów, jakie poniosło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne na zakup, dostawę i modernizację tych tramwajów. Ponieważ wagony mają być wykorzystywane do ruchu dwustronnego, to zdaniem radnego ich eksploatacja mogłaby zmniejszyć uciążliwości komunikacyjne wynikające z rozpoczętych remontów Mostu Chrobrego i ulicy Ratajczaka.
W odpowiedzi MPK informuje, że pierwszy tramwaj NGT6D produkcji Deuwag/Siemens został dopuszczony do ruchu i przewozu pasażerów, zatem wkrótce wyjedzie do obsługi linii komunikacyjnych, zaś zadebiutował na poznańskich torach 23 listopada, podczas parady z okazji 145-lecia poznańskiej komunikacji miejskiej i dnia św. Katarzyny.
MPK zakupiło od przewoźnika w Bonn 24 tramwaje. Aktualnie na stanie MPK jest 8 z nich. Kolejne będą sprowadzane do Poznania i po ich przystosowaniu kierowane na trasy w mieście. Prace dostosowawcze pojazdów MPK wykonuje we własnym zakresie. Koszty związane z pierwszym tramwajem (zakup, transport, prace dostosowawcze łącznie z lakierowaniem wagonu), to ok. 500 tys. zł. W tramwaju przygotowano m.in.: miejsce dla wózka inwalidzkiego, dziecięcego bądź roweru; podłączono sygnał alarmowy z przestrzeni pasażerskiej do kabiny motorniczego oraz sygnał dźwiękowy generowany podczas zamykania drzwi. Zamontowano monitoring i kompletny system informacji pasażerskiej, czytniki kart PEKA, system monitorowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną. Pojazdy są w różnym stanie technicznym, więc koszty dla każdego egzemplarza będą się różniły. MPK może zrezygnować z zakupu tramwajów, które będą uszkodzone i co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie ceny.
MPK podkreśla, że istotne w tej sprawie jest zastąpienie tramwajów 105N - całkowicie wysokopodłogowych i wysłużonych (pięćdziesięcioletnich). Tramwaje z Bonn są około trzydziestoletnie, w 70% niskopodłogowe i mają nowocześniejsze rozwiązania techniczne. Ponadto są dwukierunkowe i mogą być wykorzystywane na trasach zakończonych tzw. końcówką czołową oraz na liniach wahadłowych.
MM/WMP
Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania
Zobacz również
Ulice i chodniki na Osiedlu Szczepankowo-Spławie-Krzesinki
Jak zarządzać zabytkowymi fortami?
Cytadela bez monitoringu