Komunikaty

pagina

Rada Miasta Poznania

Pominąłeś menu

menu

XXVII sesja Rady Miasta Poznania

Sesja w dniu 18 listopada to m.in.: pierwsze czytanie projektu budżetu Miasta na rok 2026, dwa obywatelskie projekty uchwał, uchwały w sprawie likwidacji miejskiej spółki i powołania w jej miejsce nowej jednostki.

Oświadczenia na początku sesji wygłosiło troje radnych. Ewa Jemielity podziękowała dyrektorowi Zarządu Dróg Miejskich za zajęcie się sprawą drogi na osiedlu Chrobrego. Marek Sternalski zabrał głos w sprawie pojazdów przypominających rowery, a w rzeczywistości będącymi elektrycznymi skuterami i poruszającymi się z dużą prędkością po chodnikach i ścieżkach rowerowych, stanowiąc zagrożenie dla pieszych i rzeczywistych rowerzystów. Radny podkreślał, że problem staje się coraz poważniejszy, ludzie czują się zagrożeni i apelował, aby Miasto podjęło wszelkie możliwe działania w celu ograniczenia tego problemu. Przemysław Plewiński przypomniał, że 25 listopada przypada Międzynarodowy Dzień Przeciw Przemocy Wobec Kobiet. Podkreślał, że jest to cały czas poważny problem w naszym kraju i wciąż nie ma pełnej świadomości jego skali. Niedawno radny podzielił się na portalu społecznościowym swoją refleksją na temat filmu "Dom dobry", pisząc o tym jak bardzo jest on prawdziwy i jako prawnik potwierdził, że w swojej praktyce często spotykał się z podobnymi sytuacjami przemocowymi. Pod tym wpisem na radnego wylał się hejt i kwestionowanie jego opinii. To zdaniem Przemysława Plewińskiego świadczy o tym jak niska jest nadal świadomość społeczna i wrażliwość wobec przemocy doświadczanej przez kobiety. Zaapelował, aby nie przemilczeć tematu, ponieważ przemoc karmi się właśnie milczeniem i obojętnością.

Pierwsze czytanie projektu budżetu

Założenia projektu budżetu na 2026 rok przedstawił radnym skarbnik Miasta Piotr Husejko. Dochody Miasta na rok 2026 zaplanowano w wysokości ponad 6,63 mld zł (wzrost o 0,7% w stosunku do planu budżetu na 2025 rok). Dochody bieżące zostały zaplanowane na poziomie ponad 6,46 mld zł (o 3,4% więcej niż w budżecie na rok 2025). Plan dochodów majątkowych ustalono na poziomie 166 mln zł (o 49,9% mniej w stosunku do planu na rok 2025).

Na realizację wydatków budżetowych w 2026 roku przewidziano kwotę w wysokości ponad 7,40 mln zł (o 3,6% więcej w stosunku do planu na 2025 rok). Wydatki bieżące to 6,17 mld zł (wzrost o 9,6% w stosunku do roku 2025), a na wydatki majątkowe ponad 1,23 mld zł (więcej o 8,2% niż w planie budżetu na 2025 rok).

Na kształt projektu budżetu miały wpływ uwarunkowania zewnętrzne jak: malejące inflacja, prognozowany wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej, wzrost wynagrodzenia minimalnego w 2026 roku, obniżone wielokrotnie w 2025 roku stopy procentowe banku centralnego, przekładające się na malejące obciążenia związane z obsługą zadłużenia.

Drugie czytanie projektu budżetu odbędzie się na komisjach tematycznych, z których każda zaopiniuje projekt w swoim zakresie merytorycznym. Następnie, jeszcze w ramach drugiego czytania Komisja Budżetu, Finansów, Przedsiębiorczości i Nadzoru Właścicielskiego zapozna się z przekazanymi przez inne komisje opiniami i sformułuje sprawozdanie zawierające opinię o projekcie wraz z propozycją dla Rady Miasta (przyjęcia budżetu bez poprawek, przyjęcia z poprawkami lub jego odrzucenie). Trzecie czytanie odbędzie się na sesji budżetowej, która została zaplanowana na 18 grudnia.

Obywatelskie projekty uchwał

W ostatnim czasie do Rady Miasta wpłynęły dwa projekty uchwał wniesione przez grupy inicjatywne. W oby przypadkach inicjatorzy zebrali wymaganą przepisami liczbę podpisów poparcia mieszkańców. Na sesji projekty referowali reprezentanci środowisk, które wyszły z tymi inicjatywami.

Pierwszy projekt dotyczył ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Poznania dotyczących pobierania podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. W projekcie proponuje się Prezydentowi podjęcie wszelkich możliwych, koniecznych i prawnie dopuszczalnych działań prowadzących do pobierania podatku od nieruchomości od lokali mieszkalnych, które nie spełniają funkcji mieszkalnej, ponieważ są nabywane lub realizowane w celach inwestycyjnych lub spekulacyjnych.

Wnioskodawcy wskazują na te lokale, które sklasyfikowane jako mieszkania, stanowią w istocie element strategii gospodarczej i wykorzystywane są do prowadzenia najmu krótkoterminowego oraz gabinetów lub biur. Zmiana należnej stawki podatkowej w przypadku takich mieszkań pozwoli poznać skalę zjawiska i zlokalizować jego natężenie w poszczególnych obszarach miasta. Zjawisko to negatywnie wpływa na stosunki sąsiedzkie i warunki życia stałych mieszkańców Poznania, a ponadto tworzy nieuczciwą konkurencję - zarówno wobec usług hotelarskich, jak i na rynku mieszkaniowym. Na wniosek radnej Małgorzaty Dudzic-Biskupskiej Rada zdecydowała o odesłanie projektu do Komisji Budżetu, Finansów, Przedsiębiorczości i Nadzoru Właścicielskiego, celem dalszego procedowania.

Drugi z obywatelskich projektów dotyczył utworzenia Parku Kulturowego w granicach obejmujących: całą wyspę Ostrów Tumski oblaną wodami Warty i Cybiny, łączą się przez most i ul. św. Wincentego z ul. Podwale - obejmują całe Rondo Śródka - następnie ul. Jana Pawła II dochodzą do Cybiny i korytem Cybiny dochodzą do odnogi Warty. W uzasadnieniu wnioskodawcy przypominają, że od 2008 roku przeważająca część Ostrowa Tumskiego znajduje się w granicach Pomnika Historii. Z powodu nieprecyzyjnie sporządzonej decyzji o wpisie do rejestru zabytków wydanej w 1982 roku (bez za łącznika graficznego) w granicach Pomnika Historii nie znalazła się północna część Ostrowa Tumskiego, oraz odrzucone zostały Ostrówek i Śródka, uznane w 2008 r. za zbyt zdegradowane. Zgodnie z wyjaśnieniami przekazanymi m.in. w 2011 r. Miejskiemu Konserwatorowi Zabytków przez Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, nie ulega wątpliwości, że cały Ostrów Tumski znajduje się w rejestrze zabytków od 1982 r., podobnie jak Śródka i Ostrówek.

Inicjatorzy projektu uchwały argumentują, że Ostrów Tumski to ostatnia wyspa w Poznaniu, położona w centrum, w enklawie zieleni stanowiącej zwornik unikalnego poznańskiego systemu klinów zieleni. To również kolebka państwowości polskiej. Tutaj znajdują się bezcenne zabytki, objęte osobnymi wpisami do rejestru zabytków, w tym palatium Mieszka I i kaplica Dobrawy, najstarsza w Polsce katedra z nekropolią pierwszych władców, wczesnopiastowskie i późnogotyckie umocnienia, cenne pozostałości XIX-wiecznych fortyfikacji. Nieprzebadana pod względem archeologicznym północna część Ostrowa wymaga specjalnego traktowania. Śródka i Ostrówek istniały już w X wieku, co potwierdziły badania archeologiczne. Śródka i Ostrówek zostały poddane rewitalizacji konserwatorskiej i społecznej, w związku z czym znikły przesłanki, które w 2008 r. zadecydowały o nieobjęciu ich granicami Pomnika Historii.

Inicjatorów niepokoją plany intensywnej zabudowy mieszkaniowej z podziemnymi garażami, co może wpłynąć negatywnie na walory przyrodnicze tego miejsca oraz walory związane z dziedzictwem historycznym. Wspomina się również o zagrożeniach geologicznych i hydrologicznych oraz związanych z intensyfikacją ruchu samochodowego. Podkreślają, że wyspę należy postrzegać całościowo, uwzględniając wszystkie ryzyka.

Również w tym przypadku Rada podjęła decyzję, aby dalsze procedowanie odbywało się w komisjach merytorycznych: Polityki Przestrzennej, Rewitalizacji i Inicjatyw Lokalnych, Kultury i Nauki oraz Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej.

Rynki i place zamiast targowisk

Rada przyjęła dwie powiązane ze sobą uchwały: w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie spółki "Targowiska" oraz w sprawie utworzenia nowej jednostki (ta druga uchwała przyjęta została z poprawkami)

Genezą obu projektów była uchwała z 9 lipca 2024 roku. Rada Miasta Poznania zobowiązująca Prezydenta do opracowania nowej formuły organizacyjnej zarządzania targowiskami miejskimi. W uzasadnieniu wskazano m.in., że jednym z problemów zarządzania targowiskami w mieście jest realizacja tego zadania poprzez spółkę prawa handlowego, co powoduje koncentrację na aspektach ekonomicznych, kosztem społecznych, kulturalnych i przestrzennych. W grudniu 2024 roku Prezydent Poznania powołał zespół ds. opracowania projektu organizacyjno-kompetencyjnego w zakresie realizacji zadań rewitalizacyjnych, w tym zarządzania targowiskami i placami publicznymi, uwzględniającego potrzebę kompleksowej odnowy i aktywizacji przestrzeni publicznych. Zespół zarekomendował utworzenie nowej miejskiej jednostki budżetowej pod nazwą "Poznańskie Targowiska". Zespół zarekomendował również rozwiązanie spółki "Targowiska".

Nowa jednostka budżetowa miała by rozpocząć działalność od 1 marca 2026 roku i przejąć zadania spółki w zakresie zarządzania targowiskami miejskimi zlokalizowanymi na placach i rynkach oraz realizować działania ożywiające przestrzeń tych miejsc pod względem społeczno-kulturalnym, gospodarczym. Do innych zadań należeć będzie integracja i aktywizacja lokalnej społeczności, czy też działania edukacyjne (np. w aspekcie niemarnowania żywności). Nadzór nad jednostką sprawować będzie Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa, współpraca z innymi jednostkami dotyczyć będzie m.in.: Wydziału Kultury, Wydziału Sportu, Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, Estrady Poznańskiej, rad osiedli, organizacji pozarządowych, zakładów rzemieślniczych uczestniczących w programie Zaułek Rzemiosła.

Przewidziana do rozwiązania spółka "Targowiska" zarządza ośmioma targowiskami położonymi na nieruchomościach stanowiących własność Miasta: plac Bernardyński, plac Wielkopolski, Rynek Wildecki, Rynek Jeżycki, Rynek Łazarski, Rynek Świt, targowisko Bukowska i targowisko Racjonalizatorów. Działalność Spółki jest trwale nierentowna i obarczona negatywną perspektywą w zakresie możliwości poprawy wyników finansowych w przyszłości. W latach 2022-2024 spółka notowała straty w wysokości ponad 1 mln zł. Na koniec 2025 roku prognozowana strata to ok. 1,5 mln zł.

Radny Łukasz Mikuła omówił zgłoszone przez siebie poprawki do projektu w sprawie utworzenia jednostki Poznańskie Targowiska, które zostały poparte przez Komisję Rewitalizacji i Inicjatyw Lokalnych oraz Komisję Budżetu, Finansów, Przedsiębiorczości i Nadzoru Właścicielskiego. Radny argumentował, że przedmiot działalności jednostki powinien zostać szerzej określony, dający możliwość otwarcia na nowe funkcje, nie tylko na zarządzanie targowiskami. Stąd propozycje, aby jednostka zajmowała się m.in.: kompleksową odnową poznańskich rynków i placów; realizacją projektów, przedsięwzięć i wydarzeń mających na celu ożywienie społeczne, gospodarcze i kulturalne poznańskich rynków i placów oraz integrację i aktywizację społeczności lokalnych wokół ich przestrzeni; kształtowaniem oferty handlowej i usługowej, w szczególności poprzez zwiększanie udziału bezpośrednich producentów żywności, wytwórców towarów rzemieślniczych i funkcji gastronomicznych. Druga poprawka dotyczyła nazwy przyszłej jednostki. Łukasz Mikuła uznał, że zaproponowana w projekcie uchwały nazwa "Poznańskie Targowiska" nie oddaje w pełni nowych funkcji i zadań. Zaproponował, aby nazwa brzmiała: "Poznańskie Rynki i Place".

W dyskusji radny Marek Sternalski ocenił, że poprawki Łukasza Mikuły odzwierciedlają ideę jaka przyświecała radnym - stworzenie możliwości rozwoju targowisk i rynków oraz miejsc je otaczających. Nieprzyjęcie poprawek spowoduje zubożenie na starcie nowej jednostki. Podkreślał jak ważna jest również kwestia prowadzenia handlu detalicznego przez rolników, którzy są tym zainteresowani. Według radnego Zbigniewa Czerwińskiego zabrakło zebrania przez Zespół przygotowujący założenia projektu opinii osób sprzedających na rynkach i placach. Radny Paweł Matuszak wyraził wątpliwości co do zmiany nazwy, gdyż może to być mylące z ryneczkami na terenach spółdzielni mieszkaniowych. Zwolennicy nazwy zgłoszonej w poprawce wskazywali jednak, że ma ona odróżnić nową jednostkę od dotychczasowej, akcentując nowe cele i obszar działalności. Nowa jednostka ma zajmować się nie tylko działalnością sprzedażową, ale też społecznym zagospodarowaniem placów. Poprawka dotycząca rozszerzenia zakresu działań jednostki została przyjęta zdecydowaną większością. Rada była bardziej podzielona w kwestii nazwy nowej jednostki. Za poprawką Łukasza Mikuły (Poznańskie Rynki i Place) zagłosowało 13 radnych, 10 było przeciwko, a 10 wstrzymało się od głosu. Wystarczyło to jednak, aby poprawka została przyjęta i w takiej formie cała uchwała.

Inne tematy

Rada przyjęła uchwałę w sprawie Programu współpracy Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi na 2026 rok. Uchwały nie poparł klub PiS ze względu na zapisy dotyczące m.in. wsparcia dla osób LGBT+, działań edukacyjnych dla kadr pracujących z młodzieżą w sferze właściwej komunikacji z młodymi osobami transpłciowymi oraz wsparcia Miasta dla Poznańskiego Tygodnia Różnorodności.

Rada zagłosowała za projektem uchwały w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji celowych na zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej polegające na likwidacji zbiorników bezodpływowych poprzez przyłączanie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej. Zdecydowano również o połączeniu jednostek budżetowych: Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Dom Pamiątkowa" w Poznaniu, Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Dom Filarecka" w Poznaniu i Centrum Wspierania Rodzin "Swoboda" w Poznaniu.

MM/WMP

Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania

Dowiedz się więcej na temat

Do góry