grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Pociągi na Starołękę i Polityka Mobilności

Kwestie dotyczące transportu zdominowały piątkowe posiedzenie Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania. Radni zapoznali się z projektem uchwał w sprawie Polityki Mobilności i Planu Zrównoważonej Mobilności. Zgodzili się także na zwiększenie dofinansowania przewozów kolejowych, by z dworca Poznań Główny na Starołękę jeździło więcej pociągów. W wakacje na Starołęce zostanie przeprowadzony remont i do pętli na ul. Fortecznej nie będzie można dojechać.

Tramwaje na przystanku Piaśnicka Rynek, fot. Poznan.pl - grafika artykułu
Tramwaje na przystanku Piaśnicka Rynek, fot. Poznan.pl

W pierwszej kolejności radni zajęli finansami miasta. Zapoznali się z projektami i uzasadnieniem do uchwał w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej i zmian w budżecie na rok 2021. Zmiany polegają na dopisaniu do budżetu i WPF kwoty ponad 21 mln zł. Są to środki przeznaczone na usunięcie składowiska odpadów nieznanego pochodzenia odkrytych na terenie budowy linii tramwajowej na Naramowice. Miasto zamierza pozyskać na usunięcie składowiska środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ale tegoroczne wydatki na ten cel musi zwiększyć o 20 mln, a przyszłoroczne o 1 mln zł. Łącznie wydatki na usunięcie składowiska przekroczą 60 mln zł. Radni zaopiniowali oba projekty uchwał pozytywnie. Będą one głosowane na najbliższej sesji Rady Miasta Poznania we wtorek, 1 czerwca.

Kolejnym aktem poddanym ocenie była uchwała ws. podziału spółki Poznańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego spółka z ograniczona odpowiedzialnością (podział przez wydzielenie) i zawiązania nowej spółki prawa handlowego. Radni zaopiniowali pozytywnie projekt uchwały. W dalszej kolejności zapoznali się z uzasadnieniem do projektu nowej uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta. Celem tej zmiany jest zachęcenie ekip filmowych, by przyjeżdżały do Poznania i kręciły tu filmy. W Polsce istnieją Regionalne Fundusze Filmowe wspierające produkcję filmową. RFF działa też w Poznaniu od 2008 roku w Estradzie Poznańskiej w ramach Poznań Film Commission. Początkowo pula środków na produkcje filmowe wynosiła 1 milion złotych rocznie. W roku 2021 kwota ta zmalała do 20 000 zł. W związku z tym w Poznaniu nie ma narzędzia, które stanowiłoby zachętę, a więc i argument, dla producenta filmowego, do ulokowania produkcji filmu w stolicy Wielkopolski. Zmieniona uchwała ma ograniczyć koszty producenta, przy czym nie przewiduje ona całkowitego zniesienia opłat, ale zmniejszenie ich wysokości. Radni uznali, że opłaty dla ekip filmowych warto obniżyć i pozytywnie zaopiniowali projekt.

Komisja zapoznała się też z projektem uchwały w sprawie udzielenia Województwu Wielkopolskiemu dodatkowej pomocy finansowej na realizację zadania pn. "Wzmocnienie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznania - dofinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)" w 2021 roku. Dyrektor Jan Gosiewski z ZTM wyjaśnił, że dodatkowe środki mają być przeznaczone na "zagęszczenie" ruchu pociągów na odcinku Poznań Główny - Starołęka w okresie wakacji letnich. Latem rozpocznie się remont tramwajowej sieci trakcyjnej na odcinku Starołęka Mała - Starołęka i nie będą tamtędy jeździć tramwaje. Miasto chce, by pasażerowie chcący się dostać na Starołękę i dalej (na Minikowo, Garaszewo, Głuszynę, Sypniewo) omijali Rondo Starołęka i dojeżdżali z centrum pociągiem na stację Poznań-Starołęka. Miasto dofinansuje więc dodatkowe kursy pociągów, wprowadzi "Bilet Starołęcki" za 4 zł, przypomni też o fakcie, że posiadacze sieciówek miesięcznych mają prawo do bezpłatnych przejazdów kolejowych na terenie Miasta Poznania. Miasto zwiększy dofinansowanie na kolej o 500 tys. zł. Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Miasto przygotowało też uchwały w sprawie Polityki Mobilności Transportowej Miasta Poznania oraz Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Poznania. "Polityka Mobilności" to dokument o charakterze strategicznym, przygotowany przez grupę ekspertów. Znalazły się w niej zapisy o poprawianiu standardów dostępności transportu publicznego, zmniejszaniu negatywnego wpływu transportu na miasto, pytaniu mieszkańców o opinię na temat kierunków rozwoju komunikacji publicznej, preferencjach dla pieszych i komunikacji publicznej, poprawie warunków i szybkości dojazdu na lotnisko, rozwoju stref ruchu pieszego, spójnej polityce parkingowej i inne.

Z kolei cele Planu Mobilności są zapisane kwotowo i procentowo. Wśród nich jest m.in. spadek liczny ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, przyśpieszenie przejazdów komunikacji publicznej o 10 proc., wzrost liczby pasażerów, o 14 proc., wydłużenie długości tras tramwajowych o 10 proc., prawie czterokrotne zwiększenie liczby miejsc parkingowych typu Park and Ride, rozszerzenie systemu sterowania ruchem, poprawa pracy eksploatacyjnej autobusów i tramwajów o 10 proc., spadek zawodności tramwajów o 30 proc. Wskaźniki Planu Mobilności będą badane co roku. Zapisy w nim zawarte mają być zrealizowane do 2030 roku.

oprac. szym

Zobacz więcej: