Zdjęcie rodziny (mężczyzna, kobieta i córka) ubranych w stylu epoki międzywojnia, w tle zabytkowe auto.

Spotkanie - Lidia i Piotr Matuszek - Damy za kierownicą

2023-03-30 ( czwartek )
Księgarnia "z Bajki", os. Przyjaźni 125C, Poznań

Czy wiecie, że już 110 lat temu prekursorką motoryzacji była poznanianka?

To Klementyna Śliwińska urodziła się 6.11.1892 r. w Śmiglu jako Klementyna Falkowska, była jedną z córek poznańskiego właściciela drukarni i wydawcy, Leonarda Falkowskiego.
W latach 20. XX w., wyszła za mąż za poznańskiego literata Leona Śliwińskiego.
Prowadzić samochód uczył ją kierowca i jednocześnie mechanik, Stanisław Nogajczak.
Pierwsze szlify jako kierowca, zdobywała na samochodzie niemieckiej firmy NAG, a w 1913 r. zdała egzamin na prawo jazdy.
Jak wspominała: Za czasów mojej młodości samochody posiadali ludzie wyjątkowo zamożni lub związani z produkcją automobilową, a kobiety-automobilistki nie grzeszyły wówczas zbytnią wiedzą o budowie maszyn, motoru i umiejętnością prowadzenia drobnych napraw, gdyż od amatora-kierowcy przy ubieganiu się o prawo jazdy nie wymagano znajomości konstrukcji samochodu. Potrzebna była znajomość przepisów policyjnych i umiejętność jazdy, należało również przedłożyć zaświadczenie lekarskie (...).
Egzamin polegał na jeździe ulicami miasta o różnym natężeniu ruchu oraz na wjeżdżaniu przodem i tyłem do bram i garaży.
Upragniony dokument Klementyna Śliwińska zdobyła pomimo tego, że w trakcie egzaminu uderzyła w krowę, która wtargnęła na jezdnię.
Tym samym została pierwszą kobietą w Wielkopolsce, która mogła się pochwalić prawem jazdy.
W styczniu 1924 r. jako pierwsza kobieta, została również członkiem Wielkopolskiego Klubu Automobilistów i Motocyklistów, który niedługo potem, na wniosek Klementyny Śliwińskiej, zmienił nazwę na Automobilklub Wielkopolski.
Życie zawodowe Klementyny Śliwińskiej było również związane z motoryzacją, w latach 20. XX w. sprzedawała w Poznaniu auta wspomnianej już firmy NAG, a następnie, przy pl. Wolności, otworzyła salon czechosłowackich samochodów "Praga".
Auta te promowała w oryginalny sposób: w latach 1931 - 1932 wypożyczała limuzynę "Praga Grand" z kierowcą samemu Janowi Kiepurze, który przyjechał do Poznania na występy.
O pionierce motoryzacji opowie Piotr Matuszek  - Przewodniczący Komisji Pojazdów Zabytkowych  Wielkopolskiego Klubu Automobilistów
Towarzyszyć mu będzie żonka:  Lidia Matuszek
Oboje przyjadą Fordem A rocznik 1929.

Bilety 20 zł Zapisy: Ksiegarnia@Ksiegarniazbajki.pl