Podstawowe informacje
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na:
- zapobieganiu sytuacjom kryzysowym,
- przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań,
- reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków,
- odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Działania wymienione powyżej stanowią fazy zarządzania sytuacją kryzysową, które wchodzą ze sobą w korelacje.
Sytuacja kryzysowa to sytuacja wpływająca negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
Aktem prawnym normującym kwestie zarządzania kryzysowego jest Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. Zgodnie z przepisami prawnymi, Prezydent Miasta Poznania został zobligowany do realizacji następujących zadań w mieście:
1) kierowanie: monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie miasta;
2) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
a) opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia ,,Planu zarządzania kryzysowego dla Miasta Poznania",
b) realizacja zaleceń do planu zarządzania kryzysowego,
3) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;
4) wykonywanie przedsięwzięć wynikających z ,,Planu operacyjnego funkcjonowania Miasta Poznania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny";
5) zapobieganie, przeciwdziałnie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
6) współdziałanie z szefem ABW w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
7) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
Prezydent wykonuje powyższe przedsięwzięcia przy pomocy powiatowej administracji zespolonej, wybranych wydziałów UMP - w szczególności Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa, miejskich jednostek organizacyjnych oraz podmiotów gospodarczych, które realizują odpłatne usługi logistyczne na podstawie zawartych umów, porozumień i zleceń.
Koszty działań dotyczących zarządzania kryzysowego na terenie Poznania pokrywane są z budżetu Miasta Poznania w głównej części z budżetów wydziałów UMP, miejskich jednostek organizacyjnych a w sytuacjach nadzwyczajnych z określonej ustawowo rezerwy celowej na realizacje zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego. Wysokość rezerwy przewidzianej w budżecie każdej gminy nie może być mniejsza niż 0,5% wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
Dla koordynacji przedsięwzięć z zakresu zarządzania kryzysowego Prezydent powołał Zespół Zarządzania Kryzysowego dla Miasta Poznania, który stanowi ciało kolegialne pomocne przy opiniowaniu i podejmowaniu przez Prezydenta kluczowych działań z zakresu zarządzania kryzysowego.