Samotność w sieci

Wokół wpływu technologii na młodzież nagromadziło się wiele teorii, obaw i sprzecznych opinii. Często bazują one na pojedynczych obserwacjach, które nie dają pełnego obrazu. Temat jednak zaczął być na tyle poważny, że zajęli się nim naukowcy, dostarczając wyniki badań, które konkretnie wyjaśniają, jak technologia kształtuje życie młodych ludzi, jak świat cyfrowy wpływa na emocje, relacje i poczucie bezpieczeństwa, a także jakie zagrożenia mogą z tego wynikać.

Grafika, smutny chłopiec siedzi przez komuterem, na którym wyswietlają się obraźliwe słowa. - grafika artykułu
Według badań WHO, polskie trzynastolatki są najbardziej samotnymi dziećmi w Europie, fot. Pixabay

Technologia wkracza w życie dzieci coraz wcześniej. Badania, w tym ogólnopolskie badanie "Brzdąc w Sieci", pokazują, że średni wiek pierwszego kontaktu maluchów z urządzeniami mobilnymi to zaledwie 2 lata. Smartfony i tablety stają się dla najmłodszych nie tylko narzędziem do zabawy, ale i częścią codziennego życia. Często rodzice sięgają po nie, by uspokoić dziecko lub jako formę nagrody. To buduje silną więź emocjonalną z technologią, która trwa przez całe życie. Z jednej strony jest to wygodne, z drugiej może mieć swoje konsekwencje, gdy dzieci dorastają i technologia staje się głównym narzędziem ich życia społecznego.

Młodzież w cyfrowym świecie

Dla wielu nastolatków smartfon przestaje być zabawką czy narzędziem do oglądania filmów. Staje się głównym kanałem komunikacji, miejscem budowania przyjaźni, a nierzadko - jedynym forum do życia towarzyskiego. Średnio 6 godzin dziennie młodzież spędza w internecie, przeżywając swoje sukcesy, ale również spotykając się z odrzuceniem, hejtem i przemocą.

Według raportu NASK "Nastolatki 3.0", Polska należy do krajów o najwyższym odsetku młodzieży doświadczającej cyberprzemocy. To alarmujący sygnał, który powinien skłonić nas do refleksji nad tym, jak wprowadzić młodych ludzi w cyfrowy świat, by mieli odpowiednie narzędzia do radzenia sobie z zagrożeniami.

Cyberprzemoc - niewidoczna ale powszechna

Z badań przeprowadzonych podczas warsztatów Futuronet wynika, że co trzeci uczeń w Polsce padł ofiarą hejtu w internecie. Co gorsza, niemal co czwarty nastolatek przyznaje, że sam napisał coś,  czego nie powiedziałby twarzą w twarz. Zdecydowana większość tych sytuacji odbywa się niewidocznie - w domach i szkołach nie mówi się o nich głośno. Z danych wynika również, że 40 % uczniów nie zwróciłoby się o pomoc do rodziców, gdyby napotkało zagrożenie w internecie. To smutny obraz, który wskazuje na brak zaufania młodych do dorosłych, szczególnie w kwestiach związanych z cyfrowym światem.

Samotność i hejt

Cyfrowe życie nie tylko zmienia sposób komunikacji, ale też wpływa na relacje międzyludzkie. Futuronet wykazał, że co trzeci uczeń uznałby za przyjaciela osobę, której nigdy nie spotkał na żywo, a ten sam odsetek utrzymuje znajomość wyłącznie online. To może prowadzić do osłabienia umiejętności budowania relacji twarzą w twarz i poczucia izolacji. Co gorsza, według badań WHO, polskie trzynastolatki są najbardziej samotnymi dziećmi w Europie. To sygnał, że problemy emocjonalne młodzieży mogą być związane z brakiem prawdziwych, głębokich relacji.

Hejt jest jednym z najczęstszych zagrożeń, ale nie jedynym. Młodzież spotyka się także z szantażem, kradzieżą tożsamości, a w najcięższych przypadkach z groomingiem (manipulowaniem przez dorosłego) czy seksingiem (wymianą treści o charakterze seksualnym). Z danych NASK wynika, że co trzeci nastolatek otrzymał w internecie nagie zdjęcia. Takie sytuacje mogą prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych i psychicznych, w tym depresji czy zaburzeń poczucia własnej wartości.

Profilaktyka - jak chronić dzieci

Wobec rosnących zagrożeń kluczowa staje się profilaktyka cyberprzemocy. Badania pokazują, że interwencje we wczesnym wieku mają ogromne znaczenie w ochronie młodzież przed negatywnymi skutkami przemocy online. Im wcześniej młodzi ludzie zrozumieją, jak radzić sobie w sieci, tym łatwiej będzie im uniknąć niebezpieczeństw, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych i emocjonalnych.

Ważne jest również, by rodzice aktywnie angażowali się w życie cyfrowe swoich dzieci. Z danych wynika, że 75% uczniów stwierdza, że rodzice rzadko lub nigdy nie pytają ich o to co robią w internecie. To ogromny problem, ponieważ bez odpowiedniego wsparcia, młodzież zostaje sama w obliczu zagrożeń online. Edukacja cyfrowa i rozmowy o bezpieczeństwie w Internecie to fundamenty skutecznej ochrony przed cyberprzemocą.

Technologia to nieodłączna część życia współczesnej młodzieży. Jednak z ogromnymi możliwościami, jakie daje internet, wiążą się także poważne zagrożenia. Dlatego tak ważne jest, by rodzice, nauczyciele i opiekunowie mieli świadomość, jak wpływa ona na emocje i relacje młodych ludzi. Rozmowy o cyfrowym świecie, edukacja i profilaktyka to kluczowe elementy ochrony przed cyberprzemocą, która ma realny wpływa na zdrowie psychiczne i społeczne nastolatków.

Więcej praktycznych materiałów i wskazówek dla rodziców i nauczycieli można znaleźć na stronie Futuronet.

AL, na podstawie materiałów zamieszczonych przez serwis samorządowy PAP

Dowiedz się więcej na temat