Raport z II etapu konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2040+
Szanowni Państwo,
Konsultacje społeczne były prowadzone przez Wydział Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej w terminie od 23 kwietnia do 28 maja 2025 r.
Celem II etapu konsultacji społecznych było zebranie opinii i uwag mieszkanek i mieszkańców Poznania na temat projektu Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2040+, który powstał na podstawie diagnozy społeczno-gospodarczej, pogłębionych analiz oraz I etapu konsultacji społecznych.
Uwagi i propozycje do projektu można było zgłaszać za pomocą formularza online - Formularz online zgłaszania uwag do projektu strategii
Dla osób, które wolały osobisty kontakt zorganizowano dyżury konsultacyjne z możliwością wypełnienia formularza konsultacyjnego w tradycyjnej, pisemnej formie. Można było to zrobić - bez wcześniejszego zapisywania się - w Centrum Inicjatyw Rodzinnych (ul. Ratajczaka 44) w następujących terminach:
- 28 kwietnia od 16.00 do18.00;
- 5 maja od 16.00 do18.00;
- 15 maja od 16.00 do18.00;
- 19 maja od 16.00 do18.00;
- 26 maja od 12.00 do 14.00.
Ponadto, 7 maja w godzinach 15:00-18:00 w Centrum Kultury Zamek w trakcie otwartego spotkania konsultacyjnego, każda zainteresowana osoba mogła wypełnić formularze w wersji papierowej i elektronicznej, a także wziąć udział w dyskusji o projekcie strategii.
Łącznie, podczas trwania konsultacji, zebrano 221 uwag, które zgłosiło łącznie 111 osób.
Uczestnicy reprezentowali głównie osoby w wieku 35-54 lat, z wyższym wykształceniem, mieszkające przede wszystkim w północnych i północno-wschodnich rejonach miasta. Nieznaczną większość ankietowanych stanowiły kobiety.
Do uwag odniesiono się na dwa sposoby:
- "Uwzględniono" - zmiany wprowadzone w dokumencie Strategii w odpowiedzi na sugestie;
- "Nie uwzględniono" - sugestie, które nie zostały wdrożone, wraz z uzasadnieniem (np. zbyt szczegółowy charakter uwagi dla dokumentu strategicznego, sprzeczność z obowiązującymi przepisami, niezgodność z ogólnym charakterem strategii).
Podsumowanie zakresu tematów ujętych w uwagach
Infrastruktura i transport
Uwagi dotyczyły zakresu rozwoju transportu publicznego, w tym tras tramwajowych, III ramy komunikacyjnej, budowy parkingów P&R, oraz stacji ładowania pojazdów zeroemisyjnych. Zgłoszono też potrzebę ograniczenia hałasu nocnego. Część uwag została uwzględniona.
Środowisko i klimat
Uczestnicy konsultacji podkreślali konieczność ochrony przed suszą i powodzią, poprawy jakości wód oraz renaturyzacji cieków. Uwzględniono korekty terminologiczne oraz rozszerzono zapisy dotyczące SGWO. Część propozycji dotyczących łączenia funkcji zbiorników wodnych czy bezwzględnej ochrony terenów podmokłych nie zostało uwzględnionych z uwagi na uwarunkowania techniczne i planistyczne.
Planowanie przestrzenne
Uwagi skupiały się przede wszystkim na kwestiach komunikacyjnych, w tym: przebiegu dróg dla rowerów, infrastruktury kolejowej, przebiegu tras tramwajowych. Prawie połowa dotyczyła "zmiany przebiegu trasy rekreacyjno-turystycznej okalającej od wschodu osiedle Wilczy Młyn". Uwagi te zostały uwzględnione. Drugą grupę stanowiły uwagi wnoszące o uszczegółowienie zapisów związanych z retencją i zagospodarowaniem wód opadowych, w szczególności na obszarach wskazanych jako kluczowe nowe tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Uznano, że uszczegółowienie tych zagadnień powinno być rozstrzygane na etapie sporządzania planów miejscowych, nie zaś przesądzane w dokumencie strategicznym, dlatego nie wprowadzono żadnych zmian w tym zakresie.
Zdrowie i społeczeństwo
Uwagi dotyczące wsparcia zdrowia psychicznego, POZP oraz nowych metod diagnozy i leczenia uznano za zbyt szczegółowe i nie uwzględniono ich. Wnioski dotyczące rozbudowy schronów i edukacji w zakresie samoobrony również nie zostały uwzględnione, gdyż zagadnienia te uregulowane są ustawowo.
Kultura
Uwzględniono uwagi dotyczące zdecentralizowanego, codziennego wymiaru kultury oraz jej powiązań z edukacją obywatelską i integracją społeczną. Nie został uwzględniony wniosek uznania kultury za samodzielny priorytet strategiczny, strategia zachowała podejście przekrojowe - kultura włączona została w różne kierunki interwencji.
Dane i metodologia
W odpowiedzi na zgłoszoną wątpliwość co do rzetelności danych z geotrappingu wyjaśniono, że dane te lepiej oddają rzeczywisty stan niż dane GUS-u, odmiennie definiując osobę będącą faktycznym mieszkańcem. Uwzględniono wnioski o korekty terminologiczne, rozszerzono informacje o podstawach prawnych oraz skorygowano formatowanie dokumentu.
Szczegółowe informacje na temat wniesionych uwag znajdą Państwo w raporcie załączonym pod artykułem.
Po naniesieniu uwag uwzględnionych podczas II etapu konsultacji społecznych oraz uwag od Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i rekomendacji z Ewaluacji ex ante projekt Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2040+ zostanie przedłożony Zarządowi Województwa Wielkopolskiego w celu wydania opinii dotyczącej sposobu uwzględnienia ustaleń i rekomendacji w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w województwie określonych w Strategii rozwoju województwa wielkopolskiego do 2030.
Równolegle prowadzone są prace nad przygotowaniem Oceny oddziaływania na środowisko projektu Strategii celem przekazania do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego do zaopiniowana w ramach procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Prognoza oddziaływanie na środowisko zostanie również poddana konsultacjom społecznym.
Ostatnim krokiem w procesie tworzenia dokumentu jest przyjęcie Strategii przez Radę Miasta Poznania, co nastąpi w drodze uchwały.
Z bardziej szczegółowym opisem prac nad strategią oraz harmonogramem działań można zapoznać się na stronie: Aktualizacja strategii.