Koncert w poznańskiej katedrze

Prawykonanie utworu odbyło się 29 czerwca, w poznańskiej katedrze, czyli miejscu ważnym dla początków naszej państwowości. Koncert poprzedziła wyjątkowa inicjatywa, która objęła całą Polskę. 17 czerwca o godzinie 10:25 w katedrach i kościołach w różnych częściach kraju zabiły "dzwony dla króla".
W ciągu najbliższego tygodnia utworu "1025" będą mogli posłuchać mieszkańcy kilku polskich miast: Kołobrzegu (21.08), Gniezna (22.08), Wrocławia (24.08), Krakowa (25.08) i Warszawy (26.08). W sobotę, 23 sierpnia muzyka ponownie rozbrzmi także w katedralnych murach na Ostrowie Tumskim. Koncert rozpocznie się o godz. 19:00. Wstęp wolny. Organizatorami przedsięwzięcia są Poznańskie Centrum Dziedzictwa, Stowarzyszenie Wielkopolan Bona Fide oraz Teatr Muzyczny w Poznaniu.
Koncert 1025. Muzyka Katedr to rozwinięcie idei, która kilka lat temu zrodziła się pod nazwą "Muzyka Polskich Katedr", a jeszcze wcześniej funkcjonowała jako festiwal Muzyka w Katedrze.
- Projekt ten rozwinął się i w tym roku poszerza zasięg, choć pozostaje wierny swojej istocie: tworzenie muzyki w dialogu ze średniowieczną przestrzenią, historią i duchowym dziedzictwem miejsc, w których wybrzmiewa, ze szczególnym uwzględnieniem wielkopolskiego Gniezna i Poznania, gdzie rodziła się polska państwowość - tłumaczy Przemysław Kieliszewski, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu.
Na słuchaczy sobotniego koncertu czeka wyjątkowe doznanie muzyczne. Punktem wyjścia będzie kompozycja "Pasa Catedral" autorstwa Aleksandra Dębicza, zamówiona przez Bona Fide. Stowarzyszenie Wielkopolan w 2019 roku.
- To próba uchwycenia mistycznych odczuć, dotykających nas po wejściu do przestrzeni monumentalnej, pełnej ciszy. To stąpanie po posadzce, na którą kładło swe stopy kilkadziesiąt minionych pokoleń - podkreśla Przemysław Kieliszewski.
W kolejnej części zaprezentowane zostanie inne dzieło tego samego kompozytora - utwór "1025", który powstał specjalnie z okazji 1000. rocznicy koronacji i śmierci Bolesława Chrobrego, pierwszego króla Polski.
- "1025" to utwór, w którym bezpośrednio odwołuję się do bogatego dziedzictwa historyczno-kulturalnego Polski. Posługuję się jednak językiem abstrakcyjnym - muzyką - zachęcając tym samym słuchaczy do własnych interpretacji. Doniosłość historyczna oraz różnorodność kulturowa, z wyraźną dominantą chrześcijańską, zostały podkreślone nietypowym składem instrumentalnym: orkiestrą typu sinfonietta oraz czterema partiami solowymi - sopranu, skrzypiec, akordeonu i gitary - wyjaśnia Aleksander Dębicz.
Jak podkreśla polski pianista i kompozytor, utwór został przygotowany z myślą o przestrzeni katedry, w której będzie wykonywany.
- Akustykę tego miejsca traktuje jako osobny, niezwykle istotny instrument. "1025" składa się z sześciu części, z których każda odwołuje się do ważnych wydarzeń w historii Polski - dodaje Aleksander Dębicz.
W wykonanie utworów zaangażowani zostali znakomici artyści: soliści - Iwona Hossa, Łukasz Kuropaczewski, Maciej Frąckiewicz, Bartłomiej Nizioł i Aleksander Dębicz oraz dyrygent - Dariusz Tabisz i Orkiestra Świętego Marcina, działająca przy Teatrze Muzycznym w Poznaniu.
AJ
Zobacz również

Kwiatowy hołd dla króla

Festyn Królewski na Piątkowie

Tysiąclecie Chrobrego na Królewskiej Wyspie: sierpniowe spotkania z początkiem Polski.
