Konsultacje społeczne w sprawie rozwiązań transportowych w północnej części Poznania

Przedmiot konsultacji

Budowa i przebudowa dróg w północnej części Poznania to najważniejszy element wieloetapowej koncepcji rozwiązań transportowych dla tego obszaru. Została ona opracowana w taki sposób, aby już realizacja jej pojedynczych elementów przyniosła poprawę warunków ruchu dla pojazdów poruszających się w tej części miasta.

Obecnie osią transportową Podolan i Piątkowa jest ul. Obornicka. Koncentruje się na niej ruch pojazdów jadących do i z centrum miasta - jest to najważniejsza droga łącząca Poznań z Suchym Lasem oraz innymi miastami położonymi na północ od stolicy Wielkopolski. To również istotna trasa tranzytowa, położona w ciągu drogi wojewódzkiej nr 433. Jednojezdniowa geometria oraz brak alternatywnych dróg, mogących przejąć choćby część ruchu z ul. Obornickiej sprawiają, że jest to jedna z najbardziej przeciążonych poznańskich dróg.

Koncepcja, będąca przedmiotem rozpoczynających się konsultacji społecznych, proponuje szereg rozwiązań, które poprawią transportowy krajobraz wokół ul. Obornickiej. Obejmuje ona budowę nowych i rozbudowę istniejących dróg zgodnie z obowiązującymi dokumentami planistycznymi. Mowa tu między innymi o ul. Nowej Szymanowskiego, Nowej Obornickiej i Nowej Kurpińskiego. Koncepcja uwzględnia również remont istniejącej, "starej" ul. Obornickiej i zmianę jej charakteru - z zatłoczonej drogi tranzytowej do lokalnej ulicy dojazdowej dla mieszańców i lokalnych firm.

Konsultowana propozycja rozwiązań transportowych została opracowana w oparciu o tak zwaną metodę iteracyjną, polegającą na analizowaniu poszczególnych wycinków danego obszaru. Ocenie poddawane były rozwiązania proponowane dla pojedynczych odcinków dróg i skrzyżowań. Uwzględniano przy nich m. in. prognozowane natężenie ruchu oraz to w jaki sposób poszczególne zmiany wpłyną na poprawę istniejącej sytuacji. Przyjęta metoda pozwoliła podzielić docelowy układ drogowy na etapy. Zgodnie z wykonanymi analizami realizacja już pierwszego z nich przyniesie widoczną poprawę w rejonie objętym koncepcją. Ma to również znaczenie ekonomiczne - tak rozbudowany układ drogowy należy realizować etapami.
Po szczegółowy opis zapraszamy na stronę ZDM.

Etapy prac

Jak wspomniano wyżej, projektowany układ drogowy został przeanalizowany i podzielony na etapy w taki sposób, aby realizacja już pojedynczych etapów przyniosła poprawę warunków ruchu. Z tego powodu w ocenie ZDM w pierwszej kolejności należy podejść do realizacji ul. Nowej Szymanowskiego wraz z budową skrzyżowania z ul. Obornicką, Mateckiego i "łącznikiem sucholeskim" i przebudową ul. Obornickiej na odcinku od wiaduktu im. G. Narutowicza do wspomnianego wyżej skrzyżowania (ronda). Kolejnymi etapami miałyby być budowa ul. Nowej Obornickiej, przebudowa ul. Obornickiej pomiędzy rondem Obornickim, a ul. Kurpińskiego i remont "starej" ul. Obornickiej.

Opinie mieszkańców

Konsultacje społeczne koncepcji zmian w układzie drogowym północnej części Poznania trwają od 4 do 18 października br. i prowadzone są w formie geodyskusji na stronie konsultacje-zdm.geodyskusja.pl. Pod tym adresem zamieszczony został interaktywny plan sytuacyjny. Podzielono go na trzy obszary. Kliknięcie na wybrany obszar otwiera szczegółowy opis projektowanych zmian i umożliwia napisanie komentarza. Uzupełnieniem materiałów są wizualizacje oraz video-prezentacja koncepcji rozwiązań drgoowych.

Zachęcamy do podzielenia się Państwa opiniami poprzez udział w geodyskusji, prowadzonej tutaj. Zamieściliśmy na tej stronie interaktywny plan sytuacyjny, umożliwiający opubliikowanie komentarza do wybranego fragmentu koncepcji.

Wszystkie zgłoszone uwagi i propozycje zmian zostaną przeanalizowane pod kątem zasadności i możliwości wdrożenia na kolejnym etapie prac nad poprawą warunków ruchu w północnej części Poznania.

Konsultacje społeczne trwają od 4 do 18 października br. Ich podsumowanie zostanie opublikowane na stronie internetowej ZDM w terminie do 18 listopada br.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej