Co może wisieć na "Zamku"?

W sierpniu radny Andrzej Prendke wystosował interpelację w sprawie flag reklamowych na fasadzie gmachu Centrum Kultury "Zamek". Radny otrzymał odpowiedź. Teraz w kolejnej interpelacji kontynuuje ten temat i zwraca się z prośbą o informację dlaczego i na jakiej podstawie Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków wydało zgodę na taką formę reklamy na tej zabytkowej budowli.

budynek Centrum Kultury Zamek widok od strony ul. Św. Marcin - grafika artykułu
Fot. biuletyn.poznan.pl

W pierwszej interpelacji radny zwrócił się z pytaniem o zasadność "prowizorycznej reklamy", umieszczonej na frontowej fasadzie (od strony ul. Św. Marcin) Centrum Kultury "Zamek" oraz jednocześnie z wnioskiem o jej demontaż. "Zamek Cesarski jest zabytkowym budynkiem znajdującym się w ścisłym centrum Poznania - obszarze objętym szczególną ochroną wynikając a z uchwały krajobrazowej" - argumentował. W jego ocenie tak znakomita instytucja jak CK "Zamek" może reklamować się w inny sposób niż poprzez baner na zabytkowej budowli.

Instytucja w odpowiedzi poinformowała radnego, że flagi umieszczone na fasadzie dawnego zamku cesarskiego nie stanowią prowizorycznej reklamy, lecz informują o tym, iż w gmachu mieści się Centrum Kultury "Zamek" oraz Kino Pałacowe. Jest to jedyna i uzgodniona z Biurem Miejskiego Konserwatora Zabytków forma informacji o działalności instytucji kultury w obiekcie. Właśnie ze względu na zabytkowy charakter budowli, nie są stosowane żadne inne nośniki informacyjne czy reklamowe, które stanowiłyby trwałą interwencję w mury gmachu. Tego rodzaju flagi, będące standardowym formatem informacji, stosowane są w bardzo wielu renomowanych instytucjach mieszczących się w zabytkowych budynkach, w wielu miastach na świecie, np. w National Gellery i Tate Britain w Londynie, czy Metropolitan Museum w Nowym Jorku.

W kolejnej interpelacji z września, Andrzej Prendke polemizuje z otrzymaną odpowiedzią i zwraca się z prośbą o informację dlaczego i na jakiej podstawie Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków wydało zgodę na taką formę reklamy na tej zabytkowej budowli.

Dyrekcja CK "Zamek" w swojej odpowiedzi przekonuje, że pionowe flagi na fasadzie to zaakceptowana forma reklamy, której celem jest informowanie o tym, że w budynku mieści się CK "Zamek" oraz Kino Pałacowe. Nie chciałbym powstania trendu, polegającego na tym, że przykładowo na poznańskiej Katedrze zawiśnie flaga z napisem "Katedra", na poznańskiej farze pojawi się napis "Fara", a na Ratuszu duży baner z napisem "Ratusz" (zresztą Muzeum Narodowe do niedawna niestety wieszało duży baner w samym centrum fasady Ratusza, co uniemożliwiało zrobienie zdjęcia zabytku, na którym nie byłoby widać tej reklamy). Niezmiennie uważam, że nie powinna to być pożądana forma reklamy w centrum miasta a miejskie instytucje kultury powinny dawać temu przykład. - czytamy w interpelacji radnego.

Rozumiejąc potrzebę promocji działalności CK "Zamek" jako instytucji kultury, radny zwraca uwagę, że znacznie bardziej estetyczne byłyby nośniki typu "citylight" przed wejściem do budynku, które jednocześnie nie uniemożliwiałyby zrobienia zdjęcia Zamku w całej okazałości, bez flag reklamowych.

Tym razem radnemu odpowiedzi udzielił bezpośrednio Urząd Miasta. Dowiadujemy się z niej, że w 2012 r. Miejski Konserwator Zabytków zaakceptował zamiar ekspozycji flag - pionowych banerów informujących o najważniejszych wydarzeniach odbywających się w gmachu Centrum Kultury "Zamek". Podobnie jak na wielu obiektach kulturalnych na świecie, informują one o działalności tej ważnej dla miasta instytucji. Rzeczywiście zdarza się, że banery zawierają czasem informacje o mieszczących się w budynkach instytucjach, lecz zasadniczo tą funkcję pełnią szklane półokrągłe tablice nad wejściami, które również zostały uzgodnione z MKZ.

Zapis dopuszczający taką formę reklamy znalazł się także w przyjętej przez Radę Miasta Poznania uchwale krajobrazowej. W § 5 ust. 1 pkt 2 lit. g "dopuszcza się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe w formie baneru reklamowego umieszczonego pionowo na elewacji budynku kultury, o powierzchni ekspozycji reklamy nie większej niż 5 m², mocowanego w odległości nie mniejszej niż 0,1 m od ściany, równolegle lub prostopadle, o wysięgu zewnętrznej krawędzi nie większym niż 0,8 m, przy czym nie więcej niż dwa banery reklamowe na budynku".

oprac. red.