Jaki układ linii tramwajowych?
Zdaniem Pawła Sowy - głównym elementem układu tramwajowego pozostaje trasa PST, która stanowi kręgosłup komunikacyjny miasta. Stąd należy ją wzmocnić zarówno poprzez zapewnienie odpowiedniej częstotliwości (kursy pojazdów co 2 minuty w godzinach szczytu), jak i bezpośrednie połączenia w różne części Poznania. Przyjmując ten tok rozumowania, radny proponuje utrzymać trasę linii nr 15 z os. Sobieskiego na Junikowo, zapewniając bezpośrednie połączenie trasy PST z Grunwaldem. Jednocześnie, biorąc pod uwagę także rozwój terenów mieszkaniowych na Starołęce, warto proponuje przedłużyć trasę linii nr 16, kierując ją przez Górny Taras Rataj do pętli Unii Lubelskiej.
W opinii radnego Sowy wzmocnienie trasy PST nastąpi także dzięki utworzeniu nowej linii nr 19, która dostarczy pasażerów do centrum (św. Marcin, Politechnika) i jednocześnie obsłuży wskazany do realizacji przez ZTM kierunek z Politechniki na Rondo Śródka, poprzez skręt z Kórnickiej w Jana Pawła II i zakończenie trasy na pętli Zawady.
Radny zgadza się, że dotychczas izolowane komunikacyjne Naramowice, dzięki wybudowaniu trasy tramwajowej, pokazują ogromny potencjał potoków pasażerskich. Postuluje, aby wykorzystać to kierując linię nr 3 z Błażeja przez ścisłe centrum miasta (św. Marcin, Politechnika) i Rataje (Trasa Kórnicka) na Franowo. Jest to jeden z wariantów przebiegu tej linii, o który postulowała Rada Osiedla Naramowice (drugi wariant to ten w obecnej propozycji ZTM).
Kolejna propozycja Pawła Sowy dotyczy zachodniej część Winograd. Chodzi o uproszczenie trasy linii nr 4, tak by dotarła łatwo do centrum (przez Fredry, Al. Marcinkowego, Strzelecką) i pojechała na Rataje, a następnie do pętlu na Unii Lubelskiej. To linia o rzadszej częstotliwości kursów (co 20 minut), dlatego do obsługi Połabskiej kluczowa stanie się nowa linia nr 5, która połączy z Dworcem Głównym PKP i pojedzie dalej przez Łazarz (Głogowska) na pętlę Górczyn PKM. Takie rozwiązanie ułatwi również przesiadki na Rondzie Kaponiera i Moście Teatralnym z kierunku łazarskiego i górczyńskiego.
Radny postuluje ponadto przywrócenie "przedremontowej" trasy linii nr 8 z lekką modyfikacją, uwzględniającą plany ZTM, czyli przejazd przez Towarową, św. Marcin i Gwarną. Odcinek trasy w Towarowej powinna w dalszym ciągu wykorzystywać także linia nr 2, która bardzo dobrze funkcjonuje obecnie w tym przebiegu, skracając połączenie między Ogrodami i Jeżycami a Wildą i Dębcem.
W miejsce linii nr 7 w wydaniu propozycji ZTM, Paweł Sowa proponuje wprowadzenie dwóch: nowej "siódemki", która może kursować jak przed remontami na trasie Ogrody - Przybyszewskiego - Hetmańska - Zamenhofa - Zawady, a pozostałą część trasy obsłużyć może linia nr 13, która mieszkańcom Grunwaldu dałaby możliwość bezpośredniego dotarcia w północny obszar Starego Miasta.
W opinii Pawła Sowy propozycja kompromisowa łączy założenia ZTM wraz z postulatami mieszkańców, które zostały podniesione w dyskusjach internetowych. "Oczywiście mam świadomość trudności w ułożeniu idealnych tras w sytuacji braku istnienia ważnych torowisk (np. Małe Garbary - Wilczak), które w istotny sposób poprawiłyby parametry całego układu, stwarzając możliwości korzystniejszych propozycji transportowych. Dlatego tym bardziej zależy mi na dyskusji nad znalezieniem najlepszych możliwych rozwiązań. Jestem do dyspozycji w tym zakresie." - podkreśla Paweł Sowa.
Zarząd Transportu Miejskiego odpowiadając radnemu stwierdza, że założenia nowego układu linii tramwajowych nie wpisują się rozwiązania zaproponowane w interpelacji Pawła Sowy. ZTM wskazuje, że nadmierne w stosunku do potrzeb zwiększenie pracy przewozowej na PST w postaci piątej linii (nr 19) generuje nie tylko istotny wzrost kosztów funkcjonowania, ale poniekąd wymusza także zmiany w propozycji ZTM w odniesieniu do kilku kolejnych linii jednocześnie. Jednocześnie proponowana zmiana nie kreuje żadnych nowych, a przy tym faktycznie brakujących w układzie bezpośrednich połączeń. Nieuzasadnione notowanymi i przewidywanymi potokami pasażerskimi dwie "pełne" linie kierowane zarówno na Piątkowską, jak i na Połabską, generujące wyższe koszty pracy przewozowej. Nadmiarowa w stosunku do liczby pasażerów dodatkowa linia na Zamenhofa także zdecydowanie zwiększy wydatki na pracę przewozową, dublując linie tramwajowe nie tylko na Ratajach, lecz także na Połabskiej, Winogradach, Starołęce i w centrum. Inną kwestią, na którą zwraca uwagę ZTM jest brak poprawy oferty przewozowej na niezwykle mocno obciążonej ruchem relacji bezpośredniej os. Lecha - Piątkowo PST, wymagającej wzmocnienia linii nr 16 nie tylko do Kórnickiej, ale z uwagi na intensywny rozwój tego terenu przynajmniej do Polanki i Łaciny.
AKTUALIZACJA 27.10.2023 R.
Radny Paweł Sowa odniósł się do odpowiedzi na jego interpelację. Na portalu społecznościowym napisał, że kontaktuje się z nim coraz więcej pasażerów, którzy podzielają jego opinię, że trzeba znaleźć optymalne rozwiązania. Zapowiada, że zaproponuje jeszcze jedną wersję układu linii tramwajowych, która weźmie też pod uwagę spostrzeżenia mieszkańców, zamieszczane pod wpisami Pawła Sowy.
oprac. red.
Zobacz także
Zobacz również
Brakujące ogniwo Wartostrady
Gaśnice i butle gazowe
Petycja w sprawie zakończenia współpracy