Plan naprawczy w parku

Radny Michał Grześ w interpelacji krytycznie odnosi się do jakości prac remontowych przeprowadzonych w Parku Tysiąclecia. Miasto udziela odpowiedzi i wyjaśnień.

alejka parkowa, po obu jej stronach trawnij, krzewy i drzewa - grafika artykułu
Ścieżka w Parku Tysiąclecia

Radny przypomina, że remont parku zakończył się kilka miesięcy temu. Powołuje się na sygnały od mieszkańców, oburzonych jakością przeprowadzonych prac remontowych dotyczących ścieżek. Michał Grześ zwraca uwagę, że zastosowano nawierzchnię mineralną, a wcześniej była asfaltowa, która wytrzymała kilkadziesiąt lat. Zdaniem radnego ścieżki wykonane z nowej nawierzchni "sypią się", powstają dziury niebezpieczne dla spacerowiczów oraz pęknięcia. "Park powoli zaczyna wyglądać gorzej niż przed remontem. Nie taki miał być efekt prac w nim wykonanych. Naprawa tych ścieżek może nie przynieść spodziewanego efektu" - twierdzi radny Grześ i obawia się o jakość innych remontów prowadzonych w Poznaniu. Pyta również ile Miasto zapłaci za naprawę lub zmianę nawierzchni w Parku Tysiąclecia oraz jaką część pokryje gwarant.

W odpowiedzi na interpelację Miasto przypomina na wstępie, że remont alejek w parku Tysiąclecia został zakończony w czerwcu 2022 r. Umowa opiewała na kwotę 5.596.026,40 zł. Podczas przeglądu gwarancyjnego przeprowadzonego po okresie zimowym, w kwietniu 2023 r., stwierdzono wystąpienie spękań i kruszenie się nawierzchni. Wykonawca przedstawił plan naprawczy, który obecnie jest realizowany w ramach gwarancji. Prace obejmują: natryskowe wzmocnienie całej nawierzchni mineralno-żywicznej w parku oraz wymianę nawierzchni na obszarach zakwalifikowanych do naprawy gwarancyjnej o łącznej powierzchni ok. 150 m kw.

Podczas przeglądu stwierdzono również uszkodzenia mechaniczne nawierzchni spowodowane prawdopodobnie poruszaniem się pojazdów o masie pow. 3,5 t, których gwarancja nie obejmuje. Powierzchnia tych uszkodzeń wynosi ok. 30 m kw., a jej naprawa zostanie zlecona ze środków Zarządu Zieleni Miejskiej za kwotę ok. 9 mln zł.

Miasto wyjaśnia, że zastosowanie nawierzchni mineralno-żywicznej podczas remontu alejek parkowych, wynikało z aspektów przyrodniczych. Nawierzchnia ta jest przepuszczalna dla wód opadowych, jest więc bardziej naturalna niż nawierzchnia bitumiczna. Technologia zastosowana podczas remontu układu komunikacyjnego w parku Tysiąclecia od wielu lat jest wykorzystywana na terenach zieleni znajdujących się w zasobach Zarządu Zieleni Miejskiej, np. w parku Drwęskich czy na skwerze Zielone Ogródki im. Z. Zakrzewskiego. Jak dotąd nie stwierdzono występowania podobnych problemów.

oprac. red.