Suma potrzeb i kompromisów
Szczegóły dotyczące projektu przedstawił radnym dyrektor ZTM Jan Gosiewski. Głównym powodem zaprojektowania nowego układu ma być lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów przy wykorzystaniu możliwości wynikających z nowych inwestycji (kończy się np. remont trasy kórnickiej). Dyrektor ZTM zapewnia, że nowy układ jest tak skonstruowany, że planowane do realizacji w nieodległej przyszłości inwestycje i związane z tym korekty przebiegu poszczególnych linii będzie można do niego wpleść bez istotnych zmian całego schematu.
Tramwaj linii numer 3, który od 13 maja br. kursuje z Naramowic przez Winogrady i centrum na Grunwald pozostanie na tej trasie. Według pierwotnych planów "trójka" miała kursować do pl. Wielkopolskiego, jednak połączenie Naramowic z Grunwaldem sprawdziło się na tyle, że obecnie nie jest planowana jego zmiana.
Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Junikowo wróci tramwaj nr 13. Tramwaj będzie miał nieznacznie skorygowaną trasę w centrum - w obydwu kierunkach pojedzie przez Fredry i most Teatralny.
Z uwagi na fakt, że trasa na Grunwaldzie będzie obsługiwana czterema liniami (1, 6, 13 do Junikowa i 3 do Budziszyńskiej) - które w chwili obecnej w pełni odpowiadają zapotrzebowaniu pasażerskiemu, zmieniony zostanie przebieg linii nr 15.
Tramwaj linii numer 15 zostanie skierowany z Osiedla Sobieskiego trasą PST, przez Kaponierę i zrewitalizowane centrum (Święty Marcin i Aleje Marcinkowskiego), a następnie pojedzie Kórnicką i Górnym Tarasem Rataj do pętli Unii Lubelskiej.
"Piętnastka" wzmocni komunikację w centrum, a na trasie z Os. Lecha do Os. Sobieskiego razem z linią nr 16 będzie zapewniać dużą częstotliwość kursów. Jest to szczególnie istotne dla mieszkańców osiedli ratajskich oraz Winograd i Piątkowa. W celu umożliwienia synchronizacji kursów z "15", linia nr 16 będzie miała skorygowaną trasę w centrum. Tramwaj będzie kursował przez Kaponierę i Św. Marcin (a nie jak przed rozpoczęciem remontów - przez Most Teatralny i Fredry).
W minionych latach - z uwagi na bardzo dużą popularność "szesnastki" - występowała konieczność wzmocnień na tej linii. W momencie uruchomienia "piętnastki" na zmienionej trasie i skorygowania trasy "16", zostanie zapewniona duża częstotliwość.
Przekierowanie linii nr 15 na pętlę Unii Lubelskiej umożliwi zmianę trasy linii numer 5. Tramwaj - tak jak obecnie - zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie skręci w lewo i przez Rondo Śródka dotrze do pętli Zawady.
Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie "ósemki" na stałą trasę sprzed lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.
Brak "ósemki" na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Środkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaj nr 17 w obu kierunkach będzie kursował na stałe przez Gwarną.
Na swoją stała trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia nr 9, jednak kursować będzie w takcie co 20 minut z uwagi na utrzymanie obecnej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 (co 10 minut). Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie Połabska - Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.
Wiceprezydent Poznania podkreśla, że najważniejsze w nowym projekcie przebiegu linii tramwajowych są synchronizacja i kompatybilność rozkładów, poszczególne linie zazębiają się umożliwiając dogodne przesiadki. Radna Halina Owsianna zwróciła jednak uwagę, że dla grupy pasażerów jak np. rodzice z małymi dziećmi ważniejsza jest możliwość bezpośredniego dojazdu bez przesiadek. Radny Michał Grześ apelował z kolei, aby wycofać się z pomysłu budowy linii tramwajowej do Swarzędza. Jego zdaniem na tym odcinku funkcje transportowe pełni kolej metropolitarna.
Przewodniczący Komisji Wojciech Kręglewski pytał czy nie można końcowego przystanku linii 3 przesunąć z Budziszyńskiej do pętli na Junikowie (odległość jednego przystanku. Dyrektor Jan Gosiewski wyjaśnił, że pętla w godzinach szczytu nie będzie w stanie obsłużyć czterech linii (obecnie dojeżdżają tam linie 1, 6 i 13). Radny Wojciech Kręglewski ocenił, że zaproponowany nowy układ linii tramwajowych jest sumą potrzeb i kompromisów.
oprac. red.
Zobacz także
Zobacz również
Brakujące ogniwo Wartostrady
Gaśnice i butle gazowe
Petycja w sprawie zakończenia współpracy