Suma potrzeb i kompromisów

Komisja Transportu i Polityki Mieszkaniowej zapoznała się z projektem nowego układu linii tramwajowych opracowanego w Zarządzie Transportu Miejskiego. Ma zostać wdrożony na początku 2024 r.

tramwaj jadący torowiskiem po ulicy, z lewej stojące przy ulicy budynki i zaparkowane przy ulicy samochody, z prawej samochody jadące w kierunku przeciwnym do tramwaju, w tle błękitne niebo - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań

Szczegóły dotyczące projektu przedstawił radnym dyrektor ZTM Jan Gosiewski. Głównym powodem zaprojektowania nowego układu ma być lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów przy wykorzystaniu możliwości wynikających z nowych inwestycji (kończy się np. remont trasy kórnickiej). Dyrektor ZTM zapewnia, że nowy układ jest tak skonstruowany, że planowane do realizacji w nieodległej przyszłości inwestycje i związane z tym korekty przebiegu poszczególnych linii będzie można do niego wpleść bez istotnych zmian całego schematu.

Tramwaj linii numer 3, który od 13 maja br. kursuje z Naramowic przez Winogrady i centrum na Grunwald pozostanie na tej trasie. Według pierwotnych planów "trójka" miała kursować do pl. Wielkopolskiego, jednak połączenie Naramowic z Grunwaldem sprawdziło się na tyle, że obecnie nie jest planowana jego zmiana.

Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Junikowo wróci tramwaj nr 13. Tramwaj będzie miał nieznacznie skorygowaną trasę w centrum - w obydwu kierunkach pojedzie przez Fredry i most Teatralny.

Z uwagi na fakt, że trasa na Grunwaldzie będzie obsługiwana czterema liniami (1, 6, 13 do Junikowa i 3 do Budziszyńskiej) - które w chwili obecnej w pełni odpowiadają zapotrzebowaniu pasażerskiemu, zmieniony zostanie przebieg linii nr 15.

Tramwaj linii numer 15 zostanie skierowany z Osiedla Sobieskiego trasą PST, przez Kaponierę i zrewitalizowane centrum (Święty Marcin i Aleje Marcinkowskiego), a następnie pojedzie Kórnicką i Górnym Tarasem Rataj do pętli Unii Lubelskiej.

"Piętnastka" wzmocni komunikację w centrum, a na trasie z Os. Lecha do Os. Sobieskiego razem z linią nr 16 będzie zapewniać dużą częstotliwość kursów. Jest to szczególnie istotne dla mieszkańców osiedli ratajskich oraz Winograd i Piątkowa. W celu umożliwienia synchronizacji kursów z "15", linia nr 16 będzie miała skorygowaną trasę w centrum. Tramwaj będzie kursował przez Kaponierę i Św. Marcin (a nie jak przed rozpoczęciem remontów - przez Most Teatralny i Fredry).

W minionych latach - z uwagi na bardzo dużą popularność "szesnastki" - występowała konieczność wzmocnień na tej linii. W momencie uruchomienia "piętnastki" na zmienionej trasie i skorygowania trasy "16", zostanie zapewniona duża częstotliwość.

Przekierowanie linii nr 15 na pętlę Unii Lubelskiej umożliwi zmianę trasy linii numer 5. Tramwaj - tak jak obecnie - zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie skręci w lewo i przez Rondo Śródka dotrze do pętli Zawady.

Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie "ósemki" na stałą trasę sprzed lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.

Brak "ósemki" na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Środkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaj nr 17 w obu kierunkach będzie kursował na stałe przez Gwarną.

Na swoją stała trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia nr 9, jednak kursować będzie w takcie co 20 minut z uwagi na utrzymanie obecnej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 (co 10 minut). Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie Połabska - Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.

Wiceprezydent Poznania podkreśla, że najważniejsze w nowym projekcie przebiegu linii tramwajowych są synchronizacja i kompatybilność rozkładów, poszczególne linie zazębiają się umożliwiając dogodne przesiadki. Radna Halina Owsianna zwróciła jednak uwagę, że dla grupy pasażerów jak np. rodzice z małymi dziećmi ważniejsza jest możliwość bezpośredniego dojazdu bez przesiadek. Radny Michał Grześ apelował z kolei, aby wycofać się z pomysłu budowy linii tramwajowej do Swarzędza. Jego zdaniem na tym odcinku funkcje transportowe pełni kolej metropolitarna.

Przewodniczący Komisji Wojciech Kręglewski pytał czy nie można końcowego przystanku linii 3 przesunąć z Budziszyńskiej do pętli na Junikowie (odległość jednego przystanku. Dyrektor Jan Gosiewski wyjaśnił, że pętla w godzinach szczytu nie będzie w stanie obsłużyć czterech linii (obecnie dojeżdżają tam linie 1, 6 i 13). Radny Wojciech Kręglewski ocenił, że zaproponowany nowy układ linii tramwajowych jest sumą potrzeb i kompromisów.

oprac. red.