Prezydent spotkał się z poznaniakami

Tym razem z mieszkańcami osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole. Spotkanie zdominowały kwestie  budowy ulicy Folwarcznej i komunikacja miejska łącząca obrzeża Poznania z centrum.

Prezydent Jacek Jaśkowiak spotkał się z mieszkańcami osiedli: Antoninek, Zieliniec i Kobylepole
Prezydent Jacek Jaśkowiak spotkał się z mieszkańcami osiedli: Antoninek, Zieliniec i Kobylepole

Na obszarze tym - mimo że położonym na obrzeżach - w ostatnim czasie miasto doprowadziło do wielu pozytywnych zmian.  Między innymi przebudowane zostały oba (północny i południowy) mosty na Cybinie (oficjalnie odebrano je 8 stycznia). Na ul. Kobylepole powstała platforma przystankowa, a na ul. Darzyborskiej - nowy chodnik. Przeprowadzono też prace remontowe w zatoce autobusowej na przystanku Darzybór (w kierunku ul. Kobylepole).

 Sporo zmieniło się tez na ul. Pustej: wprowadzono tam strefę uspokojonego ruchu, wyznaczono miejsca parkingowe, zlikwidowano jeden próg zwalniający oraz wprowadzono jeden kierunek ruchu, by wyeliminować tranzyt. W 2018 przeprowadzone tam będą jeszcze drobne prace malarskie.

Wybudowano boisko, plac zabaw i siłownię zewnętrzną przy ul. Majakowskiego oraz boisko i siłownię street workout przy ul. Szpaków. Do wykonania zostało już tylko oświetlenie boiska przy ul. Majakowskiego i montaż piłkochwytu przy ul. Szpaków.

Dostosowane autobusy

Obecnie osiedle obsługują linie autobusowe nr 52, 55, 57 i 66, które zapewniają dojazd do Dworca Rataje, do przystanku przesiadkowego na tramwaj (Piaśnicka/Kurlandzka), do pętli tramwajowej Miłostowo i do Dworca Śródka oraz do szpitala przy ul. Szwajcarskiej. Mieszkańcy zachodniej części Antoninka mogą łatwo korzystać z tramwajów linii nr 6 i 8, a komunikację nocną dla całego osiedla zapewniają linie nr 233 i 245.

W 2018 roku sporo się jednak zmieni. Po zamknięciu dla ruchu ul. Smołdzinowskiej, planowana jest korekta trasy linii autobusowej nr 66 w rejonie Zielińca oraz linii nr 233. Autobusy kursować będą m.in. ulicami Warszawską, Sośnicką, Sarnią i Kamieńską do pętli Zieliniec. Zmiany w układzie linii autobusowych są planowane także po wybudowaniu nowej ulicy Folwarcznej, która połączy os. Przemysława z pętlą tramwajową na Franowie - linie nr 52 i 55 pojadą z ronda u zbiegu ulic Piwnej
i Kobylepole, ulicą Folwarczną do Franowa.

Mieszkańcy osiedli prosili też o wydłużenie trasy innych autobusów, zmiany w rozkładzie jazdy i możliwość poprowadzenia połączenia komunikacji miejskiej na osiedle Zieliniec II.

- Sprawdzimy, co można zmienić, by osiedla były lepiej skomunikowane z centrum - zapewniał Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. - Zależy nam na tym, byście mieli Państwo dobry dojazd do miasta oraz na tym, by autobusy nie jeździły puste. Spróbujemy znaleźć złoty środek. Podejmiemy też rozmowy z burmistrzem Swarzędza dotyczące poszerzenia oferty komunikacji miejskiej. Tymczasem zachęcam wszystkich seniorów, którzy mają problem z dotarciem np. do lekarza, do skorzystania z oferty miejskiej taksówki, która może przewieźć ich do przychodni czy do urzędu.

2018 rokiem inwestycji

2018 to rok, w którym osiedla czeka wiele remontów i inwestycji. Na ul. Wandy powstanie nowy chodnik (prace nad dokumentacją ruszą już w marcu); jeszcze w tym roku przebudowana zostanie też ul. Żelazna.  W planach jest tez budowa ulic: Dobrochny, Świętochny i Władymira - z dwukierunkową jezdnią, miejscami postojowymi i chodnikami z obu stron. Prace mają zakończyć się jeszcze w tym roku.

Najwięcej zmian będzie jednak w otoczeniu ul. Folwarcznej, która ma być przebudowana -na odcinku od ul. Szwajcarskiej do ul. Stalowej. W planach jest też rozbudowa ul. Stalowej (na odcinku od ul. Folwarcznej do ul. Piwnej) oraz przebudowa skrzyżowania ul. Stalowej, Piwnej i Kobylepole. Prace skoordynowane będą z Aquanetem - w rejonie skrzyżowania powyższych ulic planowane jest wykonanie sieci sanitarnej i wodociągowej. Sytuacja jest jednak skomplikowana.

- Folwarczna przecinana jest przez dwa przejazdy kolejowe - wyjaśniał Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. - Zgodnie z regulacjami Polskich Linii Kolejowych musi być zachowana pomiędzy nimi odpowiednia odległość. Konieczne było więc uzyskanie od ministra infrastruktury i budownictwa zgody na odstępstwo od przepisów.

16 stycznia PKP PLK Zakład Poznań przesłał do Biura Bezpieczeństwa PKP PLK raport z oceny bezpieczeństwa przejazdu i przejść kolejowych. Po akceptacji procedury PKP powinno wydać opinię do ministra w sprawie przyjętych rozwiązań projektowych. Na jej podstawie minister będzie mógł wyrazić zgodę na odstępstwo od warunków technicznych. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, za ok. 4 miesiące ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę robót budowlanych.

Pojawił się też problem podziemnych przejść dla pieszych, które nie są przystosowane dla mieszkańców z niepełno sprawnościami.

- Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie przejścia mają niezbędne udogodnienia - wyjaśniał Maciej Wudarski, zastępca prezydenta miasta. - W całym Poznaniu jest takich miejsc więcej. Usuwamy je sukcesywnie, zaczynając od centrum miasta w stronę obrzeży, gwarantuję, że dotrzemy również na Państwa osiedla.

Alicja Wesołowska/biuro prasowe