Pozwolenie zintegrowane (IPPC)
Zgodnie z art. 201 ust. 1 ustawy POŚ z dnia 27 kwietnia 2001 r."pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości". Ustawa POŚ (art. 365) nakazuje wstrzymanie funkcjonowania instalacji eksploatowanych bez wymaganego pozwolenia.
Instalacje podlegające obowiązkowi uzyskania pozwolenia zintegrowanego zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2002 w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. Nr 122, poz. 1055). Obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego objęte są m.in.: duże przedsiębiorstwa przemysłu hutniczego, metalurgicznego, energetycznego oraz gospodarki odpadami, jak również wiele mniejszych firm, w tym związanych z rolnictwem i hodowlą- np.mleczarnie.
Instalacje położone na terenie jednego zakładu obejmuje się jednym pozwoleniem zintegrowanym. Wnioskujący o wydanie pozwolenia, po uiszczeniu opłaty rejestracyjnej, powinien wykazać, że w okresie obowiązywania pozwolenia zintegrowanego wydanego dla instalacji/ zakładu nie spowoduje i nie będzie powodować przekroczeń standardów jakości środowiska i granicznych wielkości emisyjnych charakteryzujących najlepszą technikę.
Przygotowanie wniosku o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego, jego uzgodnienie i wydanie dokumentu to proces długotrwały i wieloetapowy. Wzór wniosku o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego zamieszczony jest na stronie www.mos.gov.pl.
Pozwolenie wydawane jest przez:
- wojewodę- dla instalacji mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których istnieje obowiązek sporządzania raportu oddziaływania na środowisko,
- starostę- dla pozostałych instalacji.
Zgodnie z Dyrektywą 2003/35/WE (zwanej dyrektywą o udziale społecznym) wprowadzanie IPPC musi odbywać się z udziałem społeczeństwa. Z uwagi na złożoność tematu przypominamy, że posiadanie pozwolenia zintegrowanego wymagane jest:
A) dla instalacji nowych - od 01.01.2002 r.,
B) dla instalacji istniejących (dla których pozwolenie na budowę zostało wydane przed 01.10.2001 r., a rozpoczęcie użytkowania nastąpiło nie później niż 30.06.2003 r.)- zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 września 2003 r. w sprawie późniejszych terminów do uzyskania pozwolenia zintegrowanego (Dz. U. z 2003 r. Nr 177, poz. 1736 - załącznik*).
* W oparciu o ww.rozporządzenie przedsiębiorcy zostali zobligowani do uzyskania pozwolenia dla poszczególnych rodzajów instalacji w różnych terminach (do końca 2004 r. - instalacje zaznaczono czcionką pogrubioną, a do końca 2005 r. - pochyloną), z założeniem, że dla istniejących instalacji, pozwolenia muszą być uzyskane najpóźniej do 30 października 2007 r., zgodnie z harmonogramem realizacji postanowień Dyrektywy IPPC.
W bieżącym miesiącu dla przedsiębiorców został uruchomiony Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF). W ramach poddziałania 2.4.1 SPO WKP: Pozwolenie zintegrowane, istnieje możliwość pozyskania środków unijnych na sfinansowanie sporządzenia wniosków o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego.
Pomoc dla przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie Poznania może wynieść maksymalnie 30% (EDN*) + dodatkowe 15% (EDB*) dla małych i średnich przedsiębiorstw; nie więcej jednak niż 5 mln euro (EDB*).
* zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. 2004 r., nr 194, poz. 1983).