Punkty skupu surowców wtórnych w świetle obwiązującego prawa.

Wciąż trwa dostosowywanie polskiego prawodawstwa do obowiązującego w krajach Unii Europejskiej. Zachodzą zmiany w przepisach dotyczących gospodarki odpadami i ich ewidencji.
Zgodnie z art. 3 ust 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z póź.zm.) pod pojęciem gospodarowanie odpadami rozumie się zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów, w tym również nadzór nad takimi działaniami oraz nad miejscami unieszkodliwiania odpadów. Każda z metod zagospodarowania odpadów powinna być poprzedzona selektywną zbiórką odpadów.
Koordynacją zadań związanych z gospodarką odpadami zajmuje się Urząd Miasta Poznania. Wydział Ochrony Środowiska, wg posiadanych kompetencji, wydaje podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, z upoważnienia Prezydenta Miasta, zezwolenia w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów (np. punktom skupu surowców wtórnych).
Decyzje na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i transportu odpadów, poza określeniem miejsca, sposobu magazynowania i transportu odpadów, zobowiązują podmioty do prowadzenia ewidencji wytwarzanych, zbieranych i transportowanych odpadów, jak również do zabezpieczenia miejsc gromadzenia i załadunku odpadów przed zanieczyszczaniem środowiska i zachowania właściwego sposobu gromadzenia odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W przypadku jeżeli posiadacz odpadów, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów, narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z wydanym zezwoleniem, właściwy organ wzywa go do niezwłocznego zaniechania naruszeń (art. 30 ustawy o odpadach).
Informujemy jednocześnie wszystkich posiadaczy odpadów prowadzących punkty zbierania odpadów metali, że od 25 lipca 2004 r.obowiązuje nowelizacja ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z póź.zm.). Ustawa o zmianie ustawy o odpadach z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1208 - zał.nr 1) nakłada na właścicieli punktów skupu surowców wtórnych obowiązek rejestrowania przez okres 5 lat danych personalnych wszystkich osób sprzedających złom kolorowy (nie dotyczy opakowań po produktach żywnościowych).
W myśl Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 sierpnia 2004 r. w sprawie wzoru formularza przyjęcia odpadów metali (Dz. U. Nr 197, poz. 2033), przyjmujący odpady musi sporządzić formularz przyjęcia odpadów metali w dwóch egzemplarzach (zał.nr 2). Obydwie kopie dokumentu powinny zawierać przynajmniej takie informacje, jak: określenie rodzaju odpadów i rodzaju produktu, z którego powstał odpad. Należy także podać źródło jego pochodzenia.
Nowością jest także to, że osoba oddająca tego typu odpady musi podać imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości. Ewidencjonowany musi być również złom sprzedawany przez firmy. Wtedy osoba, która działa w imieniu firmy, powinna mieć od niej upoważnienie - działa wtedy jako jej pośrednik i nie musi być ona w niej zatrudniona. W przypadku nie dopełnienia powyższego wymogu, prowadzący punkt skupu ma prawo odmówić przyjęcia złomu.
Obowiązek kontrolowania spoczął na Straży Miejskiej, Policji i służbach ochrony kolei. Niedopełnienie obowiązków wynikających z nowych przepisów, zagrożone jest karą aresztu lub grzywną przewidzianą na podstawie prawa o wykroczeniach. Ustawodawcy mają nadzieję, że takie sankcje w znacznym stopniu ukrócą kradzież metali w Polsce.

Załączniki