Wydarzenia na planie Pokaż na planie
Lucien Pissarro (1863-1944) według Camille Pissarro (1830-1903) Kobiety pielące trawę,

Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni

2020-01-09 ( czwartek ) – 2020-03-29 ( niedziela )
CK Zamek, Sala Wystaw, ul. Św. Marcin 80/82, Poznań

WYSTAWA NIECZYNNA DO ODWOŁANIA

Grafiki z kolekcji Ashmolean Museum w Oksfordzie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie
Wystawa potrwa do 29.03.2020 r.
Kuratorki: Katherine Wodehouse / Ashmolean Museum, University of Oxford, Krystyna Kulig-Janarek / Muzeum Narodowe w Krakowie

"Impresja: Wschód Słońca" Claude'a Moneta wystawiony w 1874 roku, w dawnym studiu fotografa Nadara, zainspirował nie tylko cały nurt w historii sztuki, ale także rozpoczął rewolucję w dziedzinie technik artystycznych i w sposobie myślenia o sztuce. Choć sam Monet pozostał wierny malarstwu, to Édouard Manet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Pierre-Auguste Renoir, Berthe Morisot oraz Mary Cassatt zdecydowali się tworzyć także w innych technikach. Mimo że grafiki ich autorstwa są w większości nieznane szerszej publiczności, to stanowią fascynujące przedłużenie i dopełnienie sławnych dzieł malarskich.
Centrum Kultury ZAMEK jest miejscem nieoczywistych spotkań ze sztuką. Tym razem w Sali Wystaw zaprezentowany zostanie "nieznany impresjonizm", czyli grafiki najwybitniejszych artystów kojarzonych z tym nurtem.
Kolekcja XIX-wiecznej grafiki francuskiej (depozyt Pissarro Family Collection) z Muzeum Ashmolean (Oxford) należy do najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów poza Francją. Na wystawie zobaczymy 35 prac graficznych takich autorów jak: Camille Pissarro, Alfred Sisley, Paul Cezanne, Auguste Renoir, Henri de Toulouse Lautrec, Edouard Manet.

Ekspozycja zostanie wzbogacona o 10 prac artystów francuskich XIX i XX wieku (m.in. Sisley, Toulouse-Lautrec, Bonnard) pochodzących ze znakomitej kolekcji Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego z Muzeum Narodowego w Krakowie, jak również o XIX-wieczny warsztat graficzny. Omówiony zostanie rozwój technik druku, takich jak: akwaforta, akwatinta czy sucha igła oraz znaczenie grafiki warsztatowej dla rozwoju impresjonizmu i europejskiej sztuki nowoczesnej. Odpowiemy również na pytanie o cel tworzenia druków (w jednym z najbardziej charakterystycznych okresów rozwoju malarstwa europejskiego), które były efektem rodzącego się właśnie szerokiego rynku sztuki oraz druku artystycznego jako formy użytkowej.

Wystawie będzie towarzyszyć program edukacyjny (wykłady, warsztaty, spotkania, oprowadzania) oraz program filmowy.

Wernisaż: 8.01. g. 19 Atrium przed Salą Wystaw.

Bilety dostępne w:

Zobacz www.ckzamek.pl