Prawidłowo złożona deklaracja powinna zostać podpisana według jednego z poniższych schematów:
- przez właściciela nieruchomości - podpis osobisty, a w przypadku podmiotów prawnych zgodnie ze wskazanymi w KRS osobami reprezentującymi,
- przez pełnomocnika - do deklaracji należy wypełnić i dodać pełnomocnictwo UPL-1P lub pełnomocnictwo UPL-1 w przypadku podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym; jeżeli deklaracja składana jest w imieniu wspólnoty mieszkaniowej dodatkowo dołączyć trzeba kopię uchwały o wyborze zarządu wspólnoty mieszkaniowej,
- przez zarząd powierzony - do deklaracji należy dołączyć kopię aktu notarialnego,
- przez zarząd wspólnoty mieszkaniowej - podpisy składają przedstawiciele wspólnoty zgodnie z uchwałą o wyborze zarządu; w przypadku zarządu wieloosobowego podpisuje się minimum dwóch członków; w obu przypadkach do deklaracji należy dołączyć kopię uchwały.
Pełnomocnik w sprawach podatkowych
Pełnomocnikiem w sprawach podatkowych może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która posiada numer PESEL. Oznacza to, że na przykład nie można udzielić pełnomocnictwa firmie administrującej nieruchomością, ale nie ma przeszkód, aby pełnomocnikiem był pracownik takiej firmy.
Są cztery rodzaje pełnomocnictw:
- PPS-1 - należy dołączyć do deklaracji, jeśli pełnomocnictwo ma charakter szczególny. W pełnomocnictwie tym trzeba wskazać dokładne czynności, które może wykonać pełnomocnik. Uwaga! W przypadku zmiany, odwołania lub wypowiedzenia pełnomocnictwa należy złożyć druk zawiadomienia OPS-1;
- UPL-1P - należy dołączyć do deklaracji, jeśli tazostała podpisana przez pełnomocnika posiadającego pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji. W tym zakresie nie wystarczy samo pełnomocnictwo szczególne. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji upoważnia jedynie do złożenia podpisu na deklaracji, z wyłączeniem innych działań na rzecz podatnika np. korygowania deklaracji. Uwaga! W przypadku zmiany, odwołania lub wypowiedzenia pełnomocnictwa należy złożyć druk zawiadomienia OPL-1P;
- UPL-1 - należy dołączyć do deklaracji podpisywanej i składanej elektronicznie. Przeczytaj, jak złożyć upoważnienie UPL-1. Złożenie UPL-1 jest bezpłatne;
- PPD-1 - należy dołączyć do deklaracji, jeśli pełnomocnictwo dotyczy doręczeń korespondencji. Uwaga! W przypadku zmiany, odwołania lub wypowiedzenia pełnomocnictwa należy złożyć druk zawiadomienia OPD-1;
Za udzielenie pełnomocnictwa musisz zapłacić 17,00 zł opłaty skarbowej.
Opłatę tę można wnieść przelewem. Numer konta bankowego i opis procedury wniesienia opłaty skarbowej znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Poznania.
Więcej informacji dotyczących pełnomocnictw można znaleźć na rządowym serwisie: Pełnomocnicy i przedstawiciele podatkowi.
Aktualne druki pełnomocnictw znajdują się na stronie Formularze (podatki.gov.pl):
Rodzaj pełnomocictwa | Druk pełnomocnictwa | Druk zawiadomienia o zmianie/odwołaniu/wypowiedzeniu pełnomocnictwa |
pełnomocnictwo ogólne | PPO-1 | OPO-1 |
pełnomocnictwo szczególne | PPS-1 | OPS-1 |
pełnomocnictwo do doręczeń | PPD-1 | OPD-1 |
pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji | UPL-1 | OPL-1 |
pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji papierowej | UPL-1P | OPL-1P |