Szkolenia z zakresu problematyki barier funkcjonalnych oraz obsługi niepełnosprawnego klienta dla wydziałów oraz jednostek organizacyjnych Miasta Poznania.

Celem ogólnym projektu była poprawa jakości życia niepełnosprawnych mieszkańców Miasta Poznania poprzez wdrożenie polityki równości i przeciwdziałanie dyskryminacji w świadczeniu usług publicznych.

Celami szczegółowymi projektu były:

1. Poszerzenie kompetencji pracowników Urzędu Miasta Poznania z zakresu obsługi niepełnosprawnych interesantów.

2. Kształtowanie pozytywnej postawy pracowników Urzędu Miasta Poznania wobec interesantów z niepełnosprawnością.

3. Motywowanie pracowników Urzędu Miasta Poznania do przełamywania barier i lęku przed kontaktami z osobami z niepełnosprawnością.

4. Uwrażliwianie pracowników Urzędu Miasta Poznania na zagadnienia związane z niepełnosprawnością.

5. Przedstawienie osób z niepełnosprawnością jako pełnoprawnych interesantów i współpracowników.

Projekt miał charakter szkoleniowy.

Jako jednostkę szkoleniową wybrano Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji z Warszawy w ramach dotacji na realizację zadania publicznego: Działania na rzecz osób niepełnosprawnych - Prowadzenie działań mających na celu niwelowanie barier informacyjnych i w komunikowaniu się, między innymi poprzez udostępnianie wiedzy na temat przestrzeni miasta na kwotę 125 317 zł.

Szkolenia adresowane były do pracowników wydziałów Urzędu Miasta Poznania oraz miejskich jednostek organizacyjnych.

Dla zapewnienia efektywności projektu zastosowano następujące kryteria rekrutacji: 

1. Pracownicy zajmujący się lub mający wpływ na infrastrukturę miejską (drogi, budynki, obiekty oświaty, kultury, obiekty sportu, rekreacji, zabytki, komunikacja, łączność, zieleń miejska, obiekty sanitarne itp.).

2. Pracownicy obsługi klienta, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "wydziałów masowych".

3. Dyrektorzy wydziałów i jednostek miejskich.

Osiągnięto następujące rezultaty "twarde":

  • Przeszkolono 354 osoby
  • Przeprowadzono 27 szkoleń, w ramach 176 godzin szkoleniowych

Okres realizacji projektu: od 18.10.2011r. do 15.12.2011r.

Osiągnięte rezultaty "miękkie" projektu to:

1. Poprawa wizerunku Urzędu jako instytucji otwartej i  przyjaznej wszystkim mieszkańcom.

2. Poprawa jakości obsługi mieszkańców.

3. Wzrost wiedzy pracowników Urzędu Miasta Poznania na temat barier architektonicznych i komunikacji z osobami niepełnosprawnymi. Jakość wiedzy przekazywanej na szkoleniach została zweryfikowana przez ankiety ewaluacyjne wypełniane przez uczestników.

4. Ukształtowanie pozytywnych postaw pracowników Urzędu Miasta Poznania wobec interesantów z niepełnosprawnością. Dzięki uczestnictwu w szkoleniach pracownicy Urzędu Miasta Poznania zwiększyli motywację do przełamywania barier i lęku przed kontaktami z osobami z niepełnosprawnością. Przekazanie wiedzy w trakcie szkoleń wpłynęło na uwrażliwienie na zagadnienia związane z niepełnosprawnością. Sposób prowadzenia szkoleń zapewnił przygotowanie pracowników wydziałów i jednostek organizacyjnych Miasta Poznania do obsługi klientów niepełnosprawnych.

5. Poszerzenie kompetencji leksykalnych w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.

6. Zwiększenie motywacji pracowników poprzez ograniczenie stresu związanego z kontaktami z osobami z  niepełnosprawnością wynikającego z niewystarczającej znajomości ich specyficznych problemów i potrzeb.

7. Poszerzenie kompetencji pracowników odpowiedzialnych za dostępność Urzędu dla osób z niepełnosprawnością w zakresie kreowania przestrzeni pozbawionej barier architektonicznych.

Załączniki

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej