Wydatki przed rozruchem firmy

Co zaliczać do kosztów uzyskania przychodu i w jaki sposób


Rozliczanie kosztów działalności gospodarczej wywołuje liczne spory między podatnikami i przedstawicielami fiskusa. Dotyczy to zwłaszcza rekompensowania wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności przez przedsiębiorców objętych podatkiem od dochodów osobistych.

Wydatki te są zawsze kosztem działalności gospodarczej, jako poniesione w celu uzyskania przychodu. Jeśli więc przekraczają w danym roku przychody, podatnik ponosi stratę. Może ją zrekompensować w latach następnych, gdy działalność przyniesie dochód. Mówimy tu o przedsiębiorcach opodatkowanych na zasadach ogólnych, wedle skali podatkowej. Objęci bowiem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych czy kartą podatkową kosztów nie ustalają.
Kontrowersje dotyczą możliwości zaliczenia w koszty innych wydatków, np. na kupno materiałów biurowych, na wyposażenie, na zakup ogłoszeń w prasie, a także na remont pomieszczeń, jeśli nie wiążą się z ulepszeniem i nie zwiększają wartości początkowej środków trwałych.
Art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updf) nie zawiera wyłączenia z kosztów wydatków poniesionych przed oficjalnym rozpoczęciem działalności gospodarczej. Nie ma też powodów do twierdzenia, że jeśli wydatek został poniesiony przed rozpoczęciem działalności, to brak związku między nim a uzyskanym przychodem. W świetle definicji kosztów uzyskania przychodów ustalonej w art. 22 ust. 1 updf, jeśli poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, to może być on zaliczony dla celów podatkowych do kosztów uzyskania przychodów.
Informacje podano za Rzeczpospolitą z dnia 31.10.2003 r. Nr 255, która szerzej na ten temat pisze