Szkoły bez dyskryminacji

Już od pięciu lat w poznańskich szkołach odbywają się zajęcia antydyskryminacyjne. O ich wprowadzenie do placówek oświatowych prowadzonych przez Miasto Poznań bardzo zabiegała radna Marta Mazurek. W poniedziałek, 19 czerwca, odbyło się podsumowanie dotychczasowych działań w ramach programu.

Fot. Miasto Poznań - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Pomysł wprowadzenia do poznańskich szkół edukacji antydyskryminacyjnej pojawił się w 2017 roku. Zajęcia rozpoczęły się w styczniu 2018 r. i trwają do dziś. Przez pięć lat szkoły przeprowadziły ponad 400 projektów o tej tematyce, w których uczestniczyło ponad 8 tysięcy uczniów. Rocznie zaangażowanych było średnio 70 szkół (w pierwszym roku było ich 37).

- Te zajęcia są bardzo ważne, dobrze by było, żeby również takimi warsztatami czy szkoleniami objąć rady rodziców oraz pedagogiczne - mówi Marta Mazurek, wiceprzewodnicząca Komisji Oświaty i Wychowania Rady Miasta i orędowniczka takich zajęć. - Jesteśmy w trakcie opracowywania pilotażowego programu dla rodziców i rad pedagogicznych, który ruszy od początku nowego roku szkolnego. Tak jak zajęcia antydyskryminacyjne - będzie on dodatkowy i nieobowiązkowy, nikogo do niczego nie będziemy zmuszać - podkreśla radna.  

Edukacja antydyskryminacyjna realizowana w poznańskich placówkach obejmuje bardzo szeroki zakres i jest indywidualnie opracowywana w poszczególnych szkołach. Tematyka zajęć jest bardzo zróżnicowana: od taneczno-teatralnych, poprzez  debaty o równości i różnorodności, opracowanie szkolnych dokumentów np. karty równości, broszur antydyskryminacyjnych i działania plastyczno-artystyczne (wykonanie muralu, plakatów, projekty fotograficzne i filmowe). 

W ramach działań podsumowujących pięcioletni okres funkcjonowania zajęć antydyskryminacyjnych w poznańskich szkołach odbyła się debata o edukacji antydyskryminacyjnej w szkołach oraz spotkania dyskusyjno-fokusowe dotyczące wyzwań we współczesnej szkole w kontekście organizacji edukacji antydyskryminacyjnej. W spotkaniach tych wzięło udział kilkudziesięciu uczniów, nauczyciele, rodzice, przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta oraz innych instytucji.

oprac. red.