Centrum Zarządzania Kryzysowego

Głównym miejscem pracy prezydenta i Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w przypadku powstania zagrożenia o znamionach sytuacji kryzysowej, jest Centrum Zarządzania Kryzysowego, zlokalizowane w budynku Urzędu Miasta Poznania przy ul. Libelta 16/20.

Generalnie Centrum Zarządzania Kryzysowego zapewnia Prezydentowi Miasta Poznania ciągłość procesu decyzyjnego w sytuacji kryzysowej, dostarcza niezbędnych danych, prowadzi analizy i symulacje w zakresie zarządzania reagowaniem na zaistniałą sytuację kryzysową.

Prezydent Miasta Poznania określił organizację, siedzibę oraz tryb pracy CZK, w tym sposób całodobowego alarmowania członków zespołu zarządzania kryzysowego oraz sposób zapewnienia  całodobowego obiegu informacji w sytuacjach kryzysowych.

Centrum składa się z:

  • sali operacyjnej przeznaczonej w sytuacjach kryzysowych do pracy dyżurnych CZK, dyżurnych stałego dyżuru i kierownika CZK. Sala została wyposażona w niezbędne systemy teleinformatyczne, mutimedialne i zapewniające łączność radiową z podmiotami biorącymi udział w reagowaniu na sytuacje kryzysowe (Policja, PSP, Straż Miejska, Pogotowie Ratunkowe, miejskie jednostki organizacyjne, centrum zarządzania kryzysowego powiatu poznańskiego, Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego),
  • sali zespołu zarządzania kryzysowego wyposażonej w niezbędne systemy multimedialne,
  • zaplecza socjalnego,
  • zespołu bezzanikowego zasilania awaryjnego.

Do zadań Centrum Zarządzania Kryzysowego należy:

  1. zapewnienie całodobowo ciągłości przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego-realizowane poprzez całodobowy dyżur telefoniczny;
  2. współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej - w szczególności z CZK powiatu poznańskiego, z wojewódzkim CZK oraz w zależności od potrzeb z innymi;
  3. nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności - podstawą do realizacji tego zadania jest zarządzenie nr 76/2014/P Prezydenta Miasta Poznania z dnia 19 lutego 2014 r. w sprawie funkcjonowania systemu wykrywania, ostrzegania i alarmowania (SWOA) ludności Miasta Poznania;
  4. współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
  5. współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
  6. dokumentowanie działań  podejmowanych przez Centrum;
  7. realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa - jest to jedno z zadań obronnych umożliwiających zainicjowanie i przeprowadzenie przejść do stanu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu - w wypadku zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub do stanu gotowości obronnej państwa czasu wojny - w wypadku zbrojnej napaści na Rzeczypospolitą Polską lub gdy z umów międzynarodowych wynika zobowązanie Rzeczypospolitej Polskiej do wspólnego odparcia zbrojnej agresji.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej