"Tablitowe" spojrzenie na świat w Przedszkolu nr 124

"Tablit"- to program innowacyjny wychowania przedszkolnego- mówi Gizela Król, dyrektor Przedszkola nr 124 w Poznaniu. Polega to na tym, że dzieci przy tablicy interaktywnej mogą robić rzeczy, które trudno zrealizować w rzeczywistości. Na przykład: wsiąść do rakiety i polecieć w kosmos. Program działa tak, że planety się zbliżają, porusza się niebo, droga mleczna...A gdy chcą zobaczyć, jak wyglądają słoje drzew- mogą "rozczłonkować" sekwoję właśnie na tablicy. 

Dzieci chcą najwięcej, jak się da zobaczyć z bliska, dotknąć, powąchać, czasem nawet skosztować.... To dzięki zmysłom przecież poznają świat. Tematy interesujące współczesne maluchy to już nie tylko bajki, czy zabawki. To także kosmos, elektryczność, śnieg czy światło.

tablitowe przedszkolaki
tablitowe przedszkolaki

"Tablit" daje dzieciom taką możliwość. Edukacja przedszkolna nie musi być infantylna, może dotykać tematów trudnych, a jednocześnie fascynujących dzieci - mówią twórcy programu. Od blisko trzech lat ową fascynację wykorzystują nauczyciele wraz z przedszkolakami z Przedszkola nr 124 im. "Wesołej Ludwiczki" w Poznaniu. Dzięki "Tablitowi" i jego odmiennemu spojrzeniu na edukację przedszkolną w placówce stwarza się dogodne warunki do tego, by dzieci odkrywały świat samodzielnie (metoda projektów oraz metoda QTA) oraz dyskutowały o interesujących je zagadnieniach. Nauczyciele nie przekazują tu gotowych rozwiązań, zachęcają natomiast do zadawania pytań, samodzielnego badania omawianych treści, poszukiwania i wysnuwania wniosków. Badawczy charakter edukacji i zabawy sprawa, że nie trudno w "Wesołej Ludwiczce" znaleźć przedszkolaki z lupą w ręce, czy skupiające się na zabawach, w tzw. Centrach Badawczych, gdzie zgłębiają właściwości poznawanych przedmiotów. Często w czasie zajęć przedszkolakom towarzyszą rodzice, a nawet całe rodziny, wcielające się w rolę ekspertów podczas zajęć. Osobiście oceniam efekty "tablitowych" zajęć bardzo pozytywnie- mówi Gizela Król. Okazuje się, że w czasie takich zadań dzieci bardzo szybko się otwierają, nawiązują dialog, mówią pełnymi zdaniami, zadają pytania i szukają rozwiązań trudnych, nieznanych dotąd sytuacji. Dlatego "Tablity" uważam za sukces w naszej przedszkolnej edukacji.

Efekty, jakie przynosi stymulacja aktywności badawczej oraz samodzielności poznawczej dzieci, a także rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, czy rozbudzanie zainteresowania językiem angielskim sprawiają, że w tym roku wyzwanie "zmierzenia" się z "Tablitem" podjęła w placówce również najmłodsza grupa przedszkolna (2,5 i 3 - latków).

W "Wesołej Ludwiczce" zapowiada się w związku z tym niezwykle ciekawy i przepełniony atrakcjami  poznawczo - badawczymi rok.