Policjanci dla seniorów

Jak działają oszuści? Jak nie dać się nabrać "na wnuczka" i co robić w sytuacji zagrożenia? Gdzie szukać pomocy? Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu we współpracy z Centrum Inicjatyw Senioralnych prowadzą porady telefoniczne.

Grafika: na niebieskim tle logotypy policji i CIS, a także nazwa dyżuru - grafika artykułu
Podczas dyżurów mundurowi informują o zagrożeniach, z jakimi mogą się spotkać na co dzień seniorzy

Dyżury odbywają się w każdy wtorek, w godz. 12:00-14:00 pod numerem tel. 887 666 508.

Można też umówić się na stacjonarne spotkanie z policjantem w siedzibie Centrum Inicjatyw Senioralnych (ul. Mielżyńskiego 24) w godzinach dyżurów - wcześniej należy zarezerwować termin wizyty, dzwoniąc na numer 887 666 508 (również we wtorki, w godz. 12.00-14.00).

Podczas dyżurów mundurowi informują o zagrożeniach, z jakimi mogą się spotkać na co dzień seniorzy. Podpowiadają, gdzie w razie konieczności uzyskać pomoc oraz jak zachować się w sytuacji zagrożenia. To ważne informacje, ponieważ oszuści wykorzystują wiele sposobów, czasami bardzo wyrafinowanych, które pomagają im wyłudzić pieniądze. Często używają metod "na wnuczka"  i "na policjanta". 

Sam przebieg takiego oszustwa bywa różny, ale schemat działania zwykle jest podobny. Na początku zawsze dzwoni telefon - przestępcy podają się za kogoś z rodziny, policjanta, prokuratora, a także pracownika poczty, kuriera czy też inną wzbudzającą zaufanie osobę. Na różny sposób próbują namówić rozmówcę do przekazania pieniędzy. Czasami alarmują, że ktoś bliski miał wypadek, a gotówka jest potrzebna, by pomóc. Bywa, że podają się za policjantów, którzy rozpracowują grupę przestępczą i proszą o przekazanie pieniędzy, co ma pomóc w złapaniu oszustów. Niekiedy także podają się za przyjaciół członków rodziny i proszą o szybką pożyczkę.

Policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności w przypadku odebrania tego typu telefonów. 

- Nie bądźmy łatwowierni, zawsze stosujmy zasadę ograniczonego zaufania, sprawdzajmy wiarygodność uzyskiwanych informacji, nie klikajmy w podejrzane linki - proszą mundurowi. - Pamiętajmy: funkcjonariusze nie informują telefonicznie o prowadzonych sprawach i nigdy nie żądają pieniędzy ani danych niezbędnych do logowania na koncie bankowym. Zanim pochopnie podejmiemy jakąś decyzję, zakończmy taką rozmowę i dajmy sobie czas na zastanowienie. 

Mundurowi radzą, by przed jakimkolwiek działaniem skontaktować się z prawdziwymi policjantami, z rodziną, powiedzieć o sytuacji sąsiadom. Ważne: oszuści czasami sami proszą, by zadzwonić na policję - chcą w ten sposób uwiarygodnić swoją historię. Ważne: przed telefonem na policję zawsze należy zakończyć wcześniejszą rozmowę - w ten sposób można uniknąć przekierowania na fałszywy numer. Listę prawdziwych numerów telefonów na poznańskie komisariaty można znaleźć na stronie policji

Policjanci zalecają, by przede wszystkim nie spieszyć się z podejmowaniem decyzji. Oszuści celowo wywierają presję czasową, wprowadzają do rozmowy element zagrożenia - sam ten fakt powinien już budzić podejrzenia co do wiarygodności rozmówcy.

AW