Zmiany w funkcjonowaniu ZM GOAP

Od 1 września 2020 roku na terenie Związku Międzygminnego GOAP będzie obowiązywała obowiązkowa segregacja odpadów komunalnych. Stanowi to efekt ostatniej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Zmiany w funkcjonowaniu ZM GOAP - grafika artykułu
Zmiany w funkcjonowaniu ZM GOAP

Od kolejnego miesiąca wszyscy kontrahenci ZM GOAP, oprócz odpadów zmieszanych będą zobligowani gromadzić osobno odpady takie jak: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bioodpady. Dotyczy to zarówno nieruchomości zamieszkanych w zabudowie jednorodzinnej, jak i wielorodzinnej, nieruchomości mieszanych oraz nieruchomości niezamieszkanych.

Nieruchomości niezamieszkane

Z nowymi zasadami odbioru odpadów będą musieli się zmierzyć również właściciele
i zarządcy nieruchomości niezamieszkanych, np. sklepów, placówek oświatowych, Rodzinnych Ogrodów Działkowych. Od 1 września mogą zdecydować czy przystępują do systemu odbioru odpadów komunalnych zorganizowanego przez Związek Międzygminny GOAP, czy zawierają umowę na odbiór i zagospodarowanie tych odpadów z podmiotem zewnętrznym.

Jeśli dana nieruchomość pozostanie w systemie Związku, jej właściciel będzie zobowiązany do złożenia zgody na przystąpienie do zorganizowanego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz nowej deklaracji. Będzie też musiał wyposażyć nieruchomość w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych na wszystkie wskazane w deklaracji frakcje.

Ważne: Od 1 września opłata będzie naliczana za odbiór każdego pojemnika lub worka poszczególnej frakcji, dla której będzie on przeznaczony, a nie tak jak dotychczas - tylko za odpady zmieszane. Wysokość opłaty reguluje ustawa. Kwota zależna jest także od wielkości pojemników i częstotliwości odbioru odpadów (te informacje należy zawrzeć
w złożonej do ZM GOAP deklaracji).

Właścicieli nieruchomości niezamieszkanych (w tym ROD-ów), którzy nie zdecydują się wejść do systemu zorganizowanego przez ZM GOAP, także czekają zmiany. Muszą oni podpisać umowę z firmą zewnętrzną (wpisaną do Rejestru Działalności Regulowanej) na odbiór i zagospodarowanie odpadów, a także wyposażyć posesję w odpowiednią liczbę pojemników. 

Firmy odbierające odpady w ramach systemu organizowanego przez ZM GOAP są, zgodnie z prawem krajowym, zobligowane do bieżącej kontroli jakości selektywnej zbiórki prowadzonej przez mieszkańców oraz podmioty, które zdecydują się pozostać w systemie lub podpiszą umowy z podmiotem zewnętrznym.

Bez względu na to, czy właściciel nieruchomości niezamieszkanej przystąpi do systemu zorganizowanego przez ZM GOAP czy zawrze umowę z podmiotem zewnętrznym, nie jest zwolniony z obowiązku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów w podziale na: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bioodpady. Warto zadbać o skrupulatność segregacji - wystarczy, że jedna osoba będzie źle segregować odpady, by konsekwencje tego ponieśli wszyscy pozostali mieszkańcy nieruchomości.

Więcej informacji na temat zmian w systemie gospodarowania odpadami na stronie internetowej Związku Międzygminnego GOAP oraz pod numerem telefonu
Biura Poznań Kontakt pod numerem telefonu 61 646 33 44.

   

MSz/MW