
Made in Jazz - PINK FREUD & TIM BERNE
Wyjątkowe spotkanie młodych polskich muzyków z legendą nowojorskiej sceny downtown.
Pink Freud to jeden z najoryginalniejszych głosów we współczesnym jazzie. Mazolewski, Ziętek i Staruszkiewicz tworzą energetyczną, spontaniczną muzykę improwizowaną, bogatą formalnie, wielostrukturową i intrygującą brzmieniowo. Bogate kompozycje, nowoczesne elektroniczne brzmienia, nie odbierają jednocześnie muzykom miejsca na indywidualizm i odważne improwizacje. Muzyka ta łączy w sobie ducha muzyki lat 60. i 70. z nowoczesnością, eksplozję nowej wrażliwości z lekturą starych płyt. Zespół wydał już cztery płyty: "Zawijasy" (2000, Cpt. Sparky), "Live in Jazzgot", "Sorry music polska" (2003, Zen Posse) oraz "Jazz fajny jest" (2005, Rockers Publishing).
Tim Berne - interesująca postać średniego pokolenia nowojorskiej awangardy. Na alcie zaczął grać dopiero w wieku 19 lat. Po nauce u Anthony'ego Braxtona oraz - przede wszystkim - Juliusa Hemhpilla, założył własne wydawnictwo płytowe Empire Productions. Debiutanckie płyty (1979-80) nagrał jednak na Zachodnim Wybrzeżu z pomocą po części tych samych muzyków (Vinny'ego Golii, Alexa Cline'a i Roberto Mirandy). Następne albumy, jak "Spectres" oraz "Songs And Rituals In Real Time", powstały przy współudziale nowojorskich muzyków (Olu Dary, Eda Schullera i Paula Motiana). Schuller i Motian tworzyli także sekcję rytmiczną na płytach "The Ancestors" i "Mutant Variations", wydanych przez legendarną włoską wytwórnię Soul Note. Przez jakiś czas kariera Berne'a stanęła w martwym punkcie i musiał się zatrudnić jako sprzedawca w nowojorskim oddziale Tower Records. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności spotkał tam kolegę z dzieciństwa, Gary'ego Lucasa (byłego członka zespołu Captaina Beefhearta i szefa reklamy Columbii Records), który namówił swoją wytwórnię do podpisania kontraktu z Berne'em.
Płyty "Fulton Street Maul" oraz "Sanctified Dreams" przyniosły mu ogromne uznanie krytyki i chociaż Columbia nie przedłużyła z nim kontraktu, Berne wyrobił sobie znaczącą pozycję wśród współczesnych twórców jazzu. Wykazuje się imponującą aktywnością: wraz z Hankiem Robertsem i Joeyem Barronem założył trio; z Johnem Zornem nagrał płytę "Spy Vs Spy" poświęconą Ornette'owi Colemanowi, odbył trasę koncertową po Europie w duecie z pianistką Marilyn Crispell.
Tim Berne na pierwszym miejscu stawia własny zespół, zwykle kwintet lub sekstet, składający się najczęściej z jego długotrwałych partnerów, jak Mark Dresser czy Herb Robertson. O swojej muzyce Berne wypowiada się następująco: "Jest to mieszanina rytmów, różnorodnych faktur, pomysłów harmonicznych, tonalnych i nietonalnych współbrzmień, nastrojów i form...".
Wojciech Mazolewski - bass, Tomasz Ziętek - trąbka, Jakub Staruszkiewicz - perkusja, gościnnie: Tim Berne - saksofon altowy.
Bilety: 25 zł - Estrada Poznańska 852-88-33, 855-26-81, CIM 851-96-45.
Zobacz www.estrada.poznan.pl