Z praktycznego punktu widzenia to rozwiązanie wygodne i dostępne dla wszystkich. Stacje działają przez całą dobę, są bezpłatne i nie wymagają specjalistycznej wiedzy - instrukcje dostępne pod kodami QR krok po kroku podpowiadają, jak wykonać podstawowe naprawy. Dzięki temu mogą z nich korzystać zarówno doświadczeni rowerzyści, jak i osoby jeżdżące okazjonalnie.
Nowe lokalizacje
Nowe urządzenia zostały zainstalowane w czterech lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu pieszego i rowerowego. Przy pętli tramwajowej Miłostowo uruchomiona została jedna stacja. Dwie kolejne stanęły przy skrzyżowaniu ulic Przepadek i Pułaskiego oraz u zbiegu ul. Mieszka I i Al. Solidarności - w obu przypadkach są to wymiany istniejących już punktów na nowe, nowocześniejsze rozwiązania. Czwarta stacja została zamontowana przy zejściu do tunelu podziemnego przy pętli tramwajowej Górczyn, w rejonie ulic Rakoniewickiej i Czechosłowackiej.
Montaż stacji napraw to prosty sposób na podniesienie funkcjonalności istniejącej infrastruktury dla cyklistów. Umieszczone przy pętlach tramwajowych, skrzyżowaniach czy trasach rowerowych, realnie wspierają codzienne podróże i ograniczają sytuacje, w których drobna awaria uniemożliwia bądź zniechęca do dalszego korzystania z roweru jako środka transportu.
Czytelna instrukcja
Zainstalowane stacje to solidne i odporne na warunki atmosferyczne urządzenia, wykonane z wysokiej jakości stali. Model, który pojawił się na Miłostowie, jest wyposażony w m.in. zestaw podstawowych wkrętaków i kluczy, łyżki do opon, stacjonarną pompkę ręczną z adapterem obsługującym wszystkie typy zaworów rowerowych oraz linki ze stali nierdzewnej. Trzy pozostałe stacje to rozbudowane punkty serwisowe, które oferują m.in. uchwyt na rower, szeroki zestaw narzędzi - od kluczy imbusowych i TORX, przez klucze płaskie, po szczypce - a także trzy łyżki do zdejmowania opon i stacjonarną pompkę z dwukomorowym adapterem. Na każdej ze stacji użytkownicy mogą również skorzystać z kodu QR, który prowadzi do czytelnych instrukcji napraw.
Dostępność narzędzi w przestrzeni publicznej przekłada się również na poprawę bezpieczeństwa. Rowerzysta może na bieżąco sprawdzić i skorygować stan techniczny jednośladu, co ogranicza ryzyko awarii w trakcie jazdy oraz zmniejsza prawdopodobieństwo niebezpiecznych sytuacji w podróży.
Koszt instalacji czterech stacji wyniósł blisko 33 tys. zł. Finansowanie montażu trzech z nich pochodziło z budżetu ZDM, natomiast jedna stacja została zakupiona w ramach zwycięskiego projektu Nasze Osiedle 2025. Nowe urządzenia uzupełnią i wzmocnią funkcjonującą już sieć punktów naprawczych. W całym mieście działa ponad 100 takich punktów, z czego 51 jest pod zarządem ZDM.
AL, źródło ZDM