Poznań 2025 - Miasto Przyjazne Elektromobilności

Jak wspierać rozwój elektromobilności? Co zrobić, by stolica Wielkopolski stała się liderem zrównoważonego transportu w Polsce? Na te pytania szukali odpowiedzi uczestnicy debaty, która odbyła się w środę na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Wziął w niej udział Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. 

Zdjęcie: czterej mężczyźni (w środku Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania) siedzą przy stolikach do debaty, za nimi ścianka wydarzenia - grafika artykułu
Uczestnicy debaty skupili się na rozwoju infrastruktury ładowania

Rozwój zrównoważonego transportu to inwestycja w lepszą, zdrowszą przyszłość - ale jak zmienić ambitne plany w rzeczywistość? W debacie "Poznań 2025 - Miasto Przyjazne Elektromobilności" zastanawiali się nad tym: Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, Pavel Šolc, prezes zarządu Volkswagen Group Polska, Adam Manikowski, wiceprezes firmy Żabka Polska oraz dr inż. Krzysztof Sieczkarek, kierownik Laboratorium Urządzeń Elektronicznych Centrum Technologii Radiowych i Kompatybilności Elektromagnetycznej z Instytutu Łukasiewicza. Dyskusję poprowadził Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Wstępem do rozmowy było omówienie rozwoju elektromobilności w Rotterdamie. Niderlandy to kraj, który może pochwalić się najbardziej rozbudowaną siecią stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Europie. Dlatego w Poznaniu uczestnicy debaty również skupili się na rozwoju infrastruktury ładowania, która stanowi podstawę pod budowę rynku zeroemisyjnego transportu indywidualnego oraz miejskiej logistyki.

- Poruszanie się po Poznaniu samochodem elektrycznym nie stanowi większego problemu - podkreślał Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. - Kłopoty mogą się jednak pojawić podczas podróży na dalsze odległości. Owszem, poszczególne samorządy poprawiają infrastrukturę i umieszczają na swoich terenach stacje ładowania, ale to za mało. Takie ładowarki powinny być dostępne również przy autostradach czy drogach ekspresowych. Trzeba zobowiązać do ich stawiania np. koncerny paliwowe, ale do tego potrzebne są decyzje na poziomie rządowym. Bo nie jest problemem stworzenie kolejnych 3 tysięcy miejsc do ładowania samochodów elektrycznych - trzeba je jednak tak rozmieścić, by były łatwo dostępne dla wszystkich kierowców.   

Rosnącą popularność pojazdów zeroemisyjnych potwierdzają najnowsze dane sprzedażowe z rynku Unii Europejskiej. Po raz pierwszy w historii europejskiej motoryzacji samochody zelektryfikowane wyprzedziły w łącznej liczbie rejestracji pojazdy z silnikiem Diesla.

- Chcemy, by do 2030 r. 60 procent pojazdów w naszym portfolio było elektrycznych - mówił Pavel Šolc, prezes zarządu Volkswagen Group Polska. - To ambitny cel, którego zrealizowanie będzie bardzo trudne bez odpowiedniej infrastruktury. Cieszę się, obserwując zmiany w Poznaniu - niestety nie dzieje się tak w całej Polsce. Jestem jednak przekonany, że krok po kroku osiągniemy cel. 

Komisja Europejska niedawno zaprezentowała szczegóły pakietu klimatycznego Fit for 55, który zakłada że od 2035 r. nowe samochody w Unii Europejskiej będą zeroemisyjne.

- To wyzwanie - przyznawał Adam Manikowski, wiceprezes firmy Żabka Polska. - Z drugiej strony już teraz mamy cztery elektryczne transportery, którymi jesteśmy w stanie w dużych miastach obsługiwać np. wszystkie awarie w sklepach. Jako pierwsi na rynku korzystamy z samochodu elektrycznego, który ma chłodnię - możemy więc dowozić nim do sklepów pełen zakres asortymentu. W dużych miastach jesteśmy w stanie tę flotę rozwijać. Mniejsze miejscowości są wyzwaniem.

Poznań sukcesywnie wspiera zrównoważony transport. Miasto inwestuje w nowe linie tramwajowe i modernizuje istniejące. Ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce i stale inwestuje w autobusy elektryczne. 

- Ważna jest również współpraca samorządów z biznesem i to się w Poznaniu dzieje - zauważał dr inż. Krzysztof Sieczkarek, kierownik Laboratorium Urządzeń Elektronicznych Centrum Technologii Radiowych i Kompatybilności Elektromagnetycznej z Instytutu Łukasiewicza. - W 2019 roku podpisano trójstronny list intencyjny między Miastem Poznań, Instytutem Logistyki i Magazynowania oraz firmą Volkswagen Poznań w sprawie współpracy w zakresie zagadnień związanych z logistyką miejską.

W liście wszystkie strony zgodnie wyraziły chęć współpracy i wypracowania propozycji innowacyjnych rozwiązań z zakresu logistyki miejskiej dla Poznania.

AW

sieci społecznościowe