WF to coś więcej niż ruch. Sprawdź niezbędnik ochrony małoletnich!
Nauczyciele wychowania fizycznego są w stanie dostrzec różnorodne sygnały, które mogą świadczyć o tym, że dziecko potrzebuje pomocy. Sygnały te manifestują się często w wyglądzie fizycznym lub zachowaniu dziecka podczas zajęć WF, niezależnie od tego, czy krzywda jest zadawana przez rówieśników, w domu czy przez innych dorosłych.
Większość z tych sygnałów może mieć proste wyjaśnienie niezwiązane z krzywdzeniem, ale uważność i empatia są kluczem do zrozumienia sytuacji i udzielenia właściwej pomocy.
Fundamentem bezpieczeństwa są w tym przypadku zasady relacji i niedozwolone zachowania.
Zasady bezpiecznej relacji między personelem szkolnym a małoletnimi stanowią fundament bezpiecznego środowiska i ochrony dzieci. Ze względu na dynamikę relacji i miejsca podwyższonego ryzyka, takie jak szatnie, zasady te nabierają szczególnego znaczenia na lekcjach WF. Zgodnie z prawem, Standardy Ochrony Małoletnich muszą jasno określać zarówno ogólne reguły, jak i niedozwolone zachowania.
Aby chronić uczniów i siebie, nauczyciele WF-u muszą być szczególnie świadomi tych kategorii i zawsze kierować się dobrem młodego człowieka, stawiając wsparcie ponad przymus. Kontakt fizyczny w sporcie i na WF-ie jest akceptowalny, jeśli jest celowy, transparentny (poprzedzony wyjaśnieniem) i odbywa się za zgodą ucznia, o którą zawsze należy pytać.
Lekcje wychowania fizycznego powinny być komfortową i bezpieczną przestrzenią dla każdego, co wymaga od nauczycieli wrażliwości i elastyczności. Podstawa programowa WF opiera się na zasadach edukacji włączającej, dążąc do stworzenia równych szans uczestnictwa dla wszystkich młodych osób, niezależnie od ich trudności.
Odkrycie i podtrzymanie wewnętrznej, pozytywnej motywacji do aktywności fizycznej to kluczowy cel zajęć WF. Sposób komunikacji i budowania relacji bezpośrednio wpływa na zaangażowanie i poczucie własnej wartości ucznia. Empatia i otwarta komunikacja to najlepsze narzędzia nauczyciela WF.
Niestety, sport bywa również źródłem krzywdy. Badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (2024) wskazują, że prawie 90% badanych studentów, którzy uprawiali sport, doświadczyło przemocy w środowisku sportowym, najczęściej przemocy emocjonalnej (78,5%).
Lekcje WF-u muszą być przestrzenią inkluzywności i akceptacji, bez nacisku na rywalizację za wszelką cenę. Nauczyciele/lki WF-u są w doskonałej pozycji do wczesnego wykrywania i reagowania na przejawy przemocy rówieśniczej. Konieczne jest również, aby kadra pedagogiczna bezwzględnie przestrzegała Standardów Ochrony Małoletnich, eliminując wszelkie formy przemocy. Edukacja i szkolenia podnoszące świadomość skali problemu i uczące skutecznych metod reagowania są niezbędne. Uczniowie doświadczający przemocy, a także nauczyciele, muszą mieć zapewniony łatwy dostęp do wsparcia psychologicznego i prawnego.
We współpracy z ekspertami (m.in. psychologami Aldoną Kosek i Mateuszem Wilińskim) przygotowaliśmy "Niezbędnik", który wspiera nauczycieli, uczniów i rodziców w budowaniu bezpiecznego środowiska sportowego. Gorąco zachęcam do zapoznania się z niezbędnikiem, który porusza takie kwestie jak:
- Identyfikacja sygnałów krzywdzenia
- Bezpieczeństwo w miejscach podwyższonego ryzyka
- Budowanie bezpiecznej relacji
- Wsparcie i inkluzywność
- Przeciwdziałanie przemocy
Zobacz również
Wspieranie uczniów w spektrum autyzmu - niezbędnik dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych
Raport z marzeń uczniowskich
Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak ogłosiła nabór do Rady Dzieci i Młodzieży!