Właściwe zrozumienie potrzeb uczniów w spektrum autyzmu oraz dostosowanie metod nauczania to kluczowe wyzwania dla kadry pedagogicznej. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, powstała broszura, która stanowi praktyczne narzędzie dla nauczycieli przedmiotowców w szkołach ponadpodstawowych. Publikacja nie powiela ogólnych informacji, lecz skupia się na praktycznych aspektach pracy z uczniami w spektrum autyzmu.
Broszura zawiera kluczowe zagadnienia, które ułatwiają codzienną pracę z młodzieżą, takie jak:
- praktyczne wskazówki dotyczące komunikacji i tworzenia wspierającego środowiska;
- informacje o tym, jak wspierać ucznia w sytuacjach kryzysowych i jak radzić sobie z najczęstszymi trudnościami;
- instrukcje dotyczące tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET).
Jako Rzeczniczka Praw Ucznia, zwracam się do wszystkich zainteresowanych - nauczycieli, psychologów, pedagogów, dyrektorów szkół, a także rodziców i samych uczniów - z zachętą do zapoznania się z tym materiałem. Jest on cennym zasobem, który może podnieść kompetencje kadry pedagogicznej i przyczynić się do lepszego włączania uczniów w spektrum autyzmu do społeczności szkolnej.
Publikacja jest dostępna do pobrania bezpłatnie. Zachęcam do jej wydrukowania, dystrybuowania wśród nauczycieli przedmiotowców oraz wykorzystywania jako podstawy do szkoleń i wewnętrznych dyskusji. Pamiętajmy, że wspólne działanie na rzecz poprawy warunków edukacji jest kluczem do sukcesu każdego ucznia.
Celem jest zapewnienie nauczycielom narzędzi niezbędnych do zwiększenia sukcesu edukacyjnego i dobrostanu każdej osoby w spektrum autyzmu, poprzez zrozumienie, nadanie pewnej struktury i szacunek w codziennej pracy.
Autorkami publikacji są:
Magdalena Nakonieczna - psycholożka w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej nr 4
Ewa Siwecka - pedagożka w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej nr 4
Joanna Świątkowska - pedagożka specjalna w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci i Młodziezy z Autyzmem w Poznaniu
oraz
Agata Dawidowska - Rzeczniczka Prawu Uczniowskich w Poznaniu, radczyni prawna
Wspieramy kampanię społeczną "Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka".