Komunikaty

pagina

Rzeczniczka Praw Uczniowskich

Pominąłeś menu

menu

Wspieranie uczniów w spektrum autyzmu - niezbędnik dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych

Edukacja włączająca jest jednym z filarów współczesnego systemu oświaty. Jej celem jest zapewnienie każdemu uczniowi, niezależnie od jego potrzeb i możliwości, dostępu do wysokiej jakości nauczania i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły. W tym kontekście, szczególnego znaczenia nabiera wsparcie dla młodzieży w spektrum autyzmu. 

Właściwe zrozumienie potrzeb uczniów w spektrum autyzmu oraz dostosowanie metod nauczania to kluczowe wyzwania dla kadry pedagogicznej. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, powstała broszura, która stanowi praktyczne narzędzie dla nauczycieli przedmiotowców w szkołach ponadpodstawowych. Publikacja nie powiela ogólnych informacji, lecz skupia się na praktycznych aspektach pracy z uczniami w spektrum autyzmu.

Grafika różowa z napisem Spektrum wyzwań. spektrum możliwości. oraz z logiem Rzeczniczki Praw uczniowskich oraz ze zdjęciem broszury. - grafika artykułu
Spektrum wyzwań, spektrum możliwości. Niezbędnik.

Właściwe zrozumienie potrzeb uczniów w spektrum autyzmu oraz dostosowanie metod nauczania to kluczowe wyzwania dla kadry pedagogicznej. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, powstała broszura, która stanowi praktyczne narzędzie dla nauczycieli przedmiotowców w szkołach ponadpodstawowych. Publikacja nie powiela ogólnych informacji, lecz skupia się na praktycznych aspektach pracy z uczniami w spektrum autyzmu.

Broszura zawiera kluczowe zagadnienia, które ułatwiają codzienną pracę z młodzieżą, takie jak:

  • praktyczne wskazówki dotyczące komunikacji i tworzenia wspierającego środowiska;
  • informacje o tym, jak wspierać ucznia w sytuacjach kryzysowych i jak radzić sobie z najczęstszymi trudnościami;
  • instrukcje dotyczące tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET).

Jako Rzeczniczka Praw Ucznia, zwracam się do wszystkich zainteresowanych - nauczycieli, psychologów, pedagogów, dyrektorów szkół, a także rodziców i samych uczniów - z zachętą do zapoznania się z tym materiałem. Jest on cennym zasobem, który może podnieść kompetencje kadry pedagogicznej i przyczynić się do lepszego włączania uczniów w spektrum autyzmu do społeczności szkolnej.

Publikacja jest dostępna do pobrania bezpłatnie. Zachęcam do jej wydrukowania, dystrybuowania wśród nauczycieli przedmiotowców oraz wykorzystywania jako podstawy do szkoleń i wewnętrznych dyskusji. Pamiętajmy, że wspólne działanie na rzecz poprawy warunków edukacji jest kluczem do sukcesu każdego ucznia.

Celem jest zapewnienie nauczycielom narzędzi niezbędnych do zwiększenia sukcesu edukacyjnego i dobrostanu każdej osoby w spektrum autyzmu, poprzez zrozumienie, nadanie pewnej struktury i szacunek w codziennej pracy.

Autorkami publikacji są:

Magdalena Nakonieczna - psycholożka w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej nr 4

Ewa Siwecka - pedagożka w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej nr 4

Joanna Świątkowska - pedagożka specjalna w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci i Młodziezy z Autyzmem w Poznaniu

oraz

Agata Dawidowska - Rzeczniczka Prawu Uczniowskich w Poznaniu, radczyni prawna

Wspieramy kampanię społeczną "Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka".

Załączniki

Dowiedz się więcej na temat

Do góry