Bezpieczniejsza Gdyńska połączy Poznań i Czerwonak

Ulica Gdyńska zostanie rozbudowana od granic Poznania do zjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków w Koziegłowach. To prawie 1,2 km głównej trasy między Poznaniem i Czerwonakiem. Pierwsze roboty rozpoczną się już w październiku z uwagi na skoordynowanie prac przy budowie kanalizacji deszczowej prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych.

Bezpieczniejsza Gdyńska połączy Poznań i Czerwonak
Bezpieczniejsza Gdyńska połączy Poznań i Czerwonak

Przebudowa ul. Gdyńskiej od granic Poznania jest kontynuacją przebudowy tej drogi od ul. Bałtyckiej oraz rozbudowy dróg dla potrzeb dojazdu do spalarni śmieci (ITPOK). W sierpniu 2018 roku podpisano umowę z generalnym wykonawcą - spółką Budimex Budownictwo.

- Przebudowa jednej z głównych tras wyjazdowych z Poznania, to ostatni z etapów budowy i rozbudowy dróg do spalarni. Decyzja o jej rozpoczęciu była efektem uzgodnień i dobrej współpracy samorządów w ramach Stowarzyszenia Metropolia Poznań, a szczególnie z gminą Czerwonak - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - To kolejna inwestycja drogowa na północy Poznania, po wcześniejszej przebudowie ulic Gdyńskiej i Bałtyckiej, a także kończącego się remontu mostu Lecha. Znacznie poprawią one komfort poruszania się wszystkim użytkownikom ruchu.

Dzięki rozbudowie ul. Gdyńskiej w Koziegłowach kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przejazd mają ułatwić dwa ronda: jedno na skrzyżowaniu z ul. Poznańską, a drugie - Piaskową. Między nimi wybudowany zostanie jeszcze dodatkowy pas ruchu, który zapewni bezpieczny dojazd do posesji przy ul. Gdyńskiej.

Rozbudowa drogi przyniesie również ułatwienia dla pasażerów komunikacji publicznej, pieszych i rowerzystów - inwestycja obejmuje budowę zatok autobusowych, chodników i dróg rowerowych. Całość będzie oświetlona. Wszystko to sprawi, że przejazd czy spacer ul. Gdyńską będzie komfortowy i przede wszystkim bezpieczniejszy.

Równie ważna, zwłaszcza z perspektywy mieszkańców, jest rozbudowa infrastruktury podziemnej. Inwestycja obejmuje budowę kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej, a także przebudowę sieci gazowej i teletechnicznej. Z kolei przed hałasem z drogi uchronią ekrany akustyczne po stronie zabudowań, których ustawienie także wchodzi w zakres inwestycji.

Etapy i koordynacja prac

Pierwsze zmiany w organizacji ruchu wprowadzone zostaną w nocy z 25 na 26 października. Już 23 października generalny wykonawca rozpocznie prace poza istniejącym pasem drogowym. 

Termin rozpoczęcia prac jest wcześniejszy niż zakładany. Przyspieszenie wynika z koordynacji z inwestycją Zarządu Dróg Powiatowych, który wiosną przyszłego roku planuje przebudowę ul. Poznańskiej w Koziegłowach. Gmina Czerwonak dostała na te prace dofinansowanie. Ul. Gdyńska jest powiązana z tą inwestycją, bo najpierw należy wybudować w niej m.in. kanalizację deszczową, do której podpięta zostanie infrastruktura wykonana w ramach przebudowy ul. Poznańskiej.

Rozbudowa ul. Gdyńskiej podzielone są na etapy tak, by jak najbardziej ograniczyć uciążliwości dla kierowców i mieszkańców. Ul. Gdyńska ma być przejezdna po jednym pasie w każdą stronę do końca trwania roku szkolnego. W początkowej fazie przebudowy jedynymi utrudnieniami dla kierowców na ul. Gdyńskiej będą: ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zakaz wyprzedzania na całym przebudowywanym odcinku drogi.

Główne prace na ul. Gdyńskiej toczyć się będą po otwarciu przebudowywanego mostu Lecha. 

Na czas prac na ul. Poznańskiej mieszkańcy tej ulicy kierowani będą objazdem przez ul. Piaskową, natomiast piesi będą mogli nadal bezpiecznie przejść przez remontowaną ulicę. Zamknięcie ul. Poznańskiej mogłoby być szczególnie uciążliwe w zbliżającym się dniu Wszystkich Świętych, gdy mieszkańcy odwiedzają cmentarze i na drogach jest duży ruch. Z tego względu całkowite zamknięcie wjazdu na ul. Poznańskiej planowane jest dopiero po 11 listopada.

Z nowej ul. Gdyńskiej będzie można korzystać już w ostatnim kwartale 2020 roku. Środki na inwestycję pochodzą z budżetu miasta Poznania oraz dofinansowania w wysokości 12,3 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 

PIM, RB